CD: SoundSeeing Amsterdam

Deze vakantie ben ik lekker burgerlijk op vakantie geweest in de Ardennen. Jawel, uiteraard in de buurt van La Roche, het Renesse van België. Daar hoort buiten wat biertjes, boswandelingen, grotten natuurlijk ook een tripje richting Bastogne bij, met een stop bij het Mardasson; Een monument met oorlogsmuseum. Daar hadden ze wat nieuws, een soort stok met een MP3-speler erin. Aan de hand van dat ding werd je door het museum geleid en kreeg je bij bepaalde objecten een verhaaltje. Heerlijk. Geen gids met een vaag accent, overstemt door jengelende kinderen terwijl je het onderwerp van gesprek allang kent.

Amsterdam
Enfin, dat heeft natuurlijk weinig te doen met onze hoofdstad. Het bier is er waardeloos en het enige gedenkwaardige aan de oorlog zit verstopt achter een kast. Echter heeft ook Amsterdam nu een editie van de serie SoundSeeing. De Parijse editie is ook besproken. De SoundSeeing serie is eigenlijk een variant op de audiostick van het eerder genoemde museum. Op de CD staan 10 highlights van de stad Amsterdam, zoals de Wallen, de Dam en het Waterlooplein. Inderdaad, de plekken waar je als Amsterdammer eigenlijk nauwelijks te vinden bent. De tracks zijn aanwezig in ouderwetse audiotrack en als MP3, om ze dus makkelijk op MP3-speler en iPod mee te kunnen nemen.

De Magere Brug.

Inclusief miezerweer
Het zijn dus tien op zichzelf staande onderwerpen en geen rondleiding. In de hoes zit wel een plattegrond van het centrum bijgevoegd. Overigens wel erg korrelig, maar op zich zijn de plekken te voet wel binnen een dag te doen. Fietsen kan natuurlijk ook en is in een stad als Amsterdam natuurlijk erg aan te raden. Mits je niet vergezeld wordt door het typisch Nederlandse miezerweer. Koop dan gewoon een dagkaartje, met de tram kom je op vrijwel alle plekken of daar een goed eind in de buurt.

Niet op de CD: Typisch Amsterdamse studentenflat en keuken.

Een vrouwenstem vertelt op elke track de historie van het gebouw of de plek en laat je kijken naar kleine details die je anders gegarandeerd gemist zou hebben. Elk verhaaltje duurt ongeveer vier minuten en dat is precies lang genoeg. Groot voordeel, net zoals daar in Bastogne, is natuurlijk dat je je virtuele gids gewoon uitstekend verstaat, en wanneer het jou uitkomt. Natuurlijk zijn er bij de VVV's en dergelijke ook wel eens audiogidsen te vinden, maar voor de huur van zo'n zelfde ding heb je onderhand zelf de CD en kun je dus ook thuis, achteraf of vooraf, op je gemak je wat meer laten vertellen.

Oja, elke track begint en eindigt met een kort muziekje, erg rustgevend. Tijdens het verhaal echter geen muziek, maar zo nu en dan kleine geluidseffecten. Geen Hazes of Johnny Jordaan dus, maar daarvoor moet je dan ook bij Café Nol zijn.

Nieuwe Herengracht.

Veiligheid voor alles!
De informatie zelf is natuurlijk geen diepgravend boekwerk. Voor de echte toeristen is een reisgids nog steeds erg wenselijk, maar eenmaal op locatie wil je toch je ogen de kost geven en niet zitten neuzen in een boekje. In Amsterdam valt het nog wel mee, maar in enkele andere steden van de wereld is het natuurlijk wel plezant om niet direct als de ultieme toerist getypeerd te worden, met zakkenrollers en oplichters als gevolg. Een paar dopjes in je oren is een heel ander gezicht dan een Lonely Planet. Vanaf nu beide onmisbaar. Al zijn de oordopjes iets minder romantisch bij een stedentripje.

Uitgever: The House of Knowledge Waardering: