CD: Anthony David - Three Chords and the Truth

Het album Three Chords & the Truth is reeds in 2004 uitgebracht, maar dit jaar opnieuw door Brash Music op de markt gebracht. Destijds maakte Anthony David een droomstart door met zangeres India Arie op te treden. Hij maakte deel uit van haar achtergrondkoor en nam ook een nummer met haar op voor een album van deze bekende zangeres. Echter, pas in 2004 kreeg hij dus de kans om te laten zien wat hij zelf kon. En dat dat best wat voorstelde, bewijst deze cd. Het is een verzameling van consistente nummers met een overall soulsound. Het vak van singer-songwriter ligt Anthony wel en daarin heeft hij zijn sporen inmiddels wel verdiend.

Stijl
De stijl van David laat zich vangen in woorden als akoestisch, groovy en soul en dat alles voorzien van een zuidelijk tintje. Zijn passie voor soulmuziek uit de jaren zestig en zeventig is duidelijk terug te vinden in de songs. Nummers als Yes, Cold Turkey, The Water / The Fire en Miss U (als bonustrack aan de cd toegevoegd) laten het soulgeluid goed horen. Maar het zijn niet alleen deze nummers die dit gevoel oproepen. Zoals al eerder aangegeven, het is een zeer consistent album. Nergens heb je het gevoel dat er een nummer op staat dat niet in het geheel past. Misschien is dat dan wel meteen het minpuntje van deze plaat; nergens zit een verrassing. Het is dan wel één geheel, maar je wacht op één of andere manier op dat ene nummer dat je verrast, dat lied dat er nét even uitspringt omdat het anders is dan de rest. Helaas, daar kun je lang op wachten, het komt namelijk niet.

Anthony David

Overtuigd
Toch, ondanks het ontbreken van die ene verrassing, overtuigt David wel. Zijn songteksten zijn poëtisch en diep; iets dat soulmuziek altijd goed doet. Tel je hier zijn melodische, hese en lage stem bij op, dan kom je al gauw tot de som dat het een typische soulartiest is. De nummers op de cd worden alle voorzien van het gitaarspel van David zelf. Dit maakt het echt tot een stukje werk van 'the artist himself'. Wat wil je als zanger nog meer? Je eigen sound overgoten met je eigen identiteit, gemaakt vanuit je passie voor soulmuziek. Drie sterren is een beoordeling die hier op zijn plaats is. Voor de soulliefhebber zal dit misschien wat aan de lage kant zijn, voor de soulhaters wat aan de hoge kant. Kortom; voor de doorsnee muziekliefhebber een middenmoter.

Label Brash Music Datum: 16 juli 2007 Waardering: