DVD: Smokin' Aces

Als je alleen afgaat op de hoes van Smokin' Aces, dan lijkt de film op een heerlijk film over gangster of mafiosi. Alhoewel die aanname niet per se fout is, is het ontwerp van de hoes misschien wel iets te serieus voor de inhoud. Smokin' Aces was ondanks de grote namen in de cast nooit een groot succes in de Nederlandse bioscopen. Universal geeft de film nu een tweede kans met een behoorlijk uitgebreide release. De film is sinds kort op dvd verkrijgbaar.

Israel onder vuur
Buddy 'Aces' Israel (Jeremy Piven) is een gevierde goochelaar in Las Vegas. Daar blijft het echter niet bij, want Buddy is bijzonder geliefd bij het hoofd van de lokale Mafia, Primo Sparazza. Buddy geniet van het luxe leven dat hij als mafiamaatje leeft, maar hij kent duidelijk zijn grenzen niet. Hij is uit op macht, verraadt Sparazza en wordt door de politie gebruikt als kroongetuige in een proces tegen de mafiabaas. Die vindt dat natuurlijk maar niets en looft een miljoen dollar uit aan de huurmoordenaar die Buddy Israel omlegt en diens hart bij hem bezorgt. Het trekt een bont gezelschap aan criminelen aan, die allemaal op hun eigen manier Buddy Israel om willen leggen en dat niet van elkaar weten. Dat moorden valt echter nog niet mee, want hun doel houdt zich goed beveiligd verborgen in het penthouse van een luxe hotel.

Sexy, schreeuwerig, lawaaierig en vol geweld
Smokin' Aces is schreeuwerig, chaotisch, sexy, lawaaierig en gewelddadig, maar bovenal behoorlijk over the top. De regisseur heeft overduidelijk op meerdere paarden gewed, maar daardoor is het geheel voor de rustige kijker ontaardt in een rommeltje. Zeker in het eerste half uur moet je bijna notities maken om het verhaal nog te kunnen volgen. In de slotscènes gebeurt er zoveel dat het bijna onmogelijk is om te zien wie wie neerschiet en waar de kogels vandaan komen. Ondanks deze tekortkomingen is Smokin' Aces ook op een aantal manieren flink geslaagd. Om te beginnen met de cast; veel grote namen als Ben Affleck (valt tegen), Ryan Reynolds (geweldige rol en voor de verandering eens niet in een komedie) en Andy Garcia, maar ook namen die je niet verwacht, zoals Alicia Keys. Met name die laatste blijkt een uitstekende actrice te zijn, die ook nog eens de harten van de kijkende mannen op hol brengt. Daarnaast kent de chaos op zekere momenten zo zijn charme, zeker als alle huurmoordenaars (gegroepeerd of alleen) eenmaal in het hotel zijn. Wat dat betreft lijkt Smokin' Aces nog wel het meest op een behoorlijk gewelddadige en volwassen klucht.

Smokin' dvd
De release op dvd, verzorgd door Universal Pictures, is behoorlijk uitgebreid. Zo vind je naast de film niet alleen negen minuten aan verwijderde scènes en evenveel minuten aan bloopers, maar ook een kort alternatief einde van de film. Daarnaast bevat de disk een feature over het opzetten van alle special effects, waarbij de nadruk ligt op de behoorlijke schietpartij op het einde. Tot slot bevat de film ook twee extra's met regisseur Joe Carnahan: een commentaartrack en een feature met interviews met castleden en de regisseur. De extra's bij Smokin' Aces zijn vrij aardig; ze geven een mooi beeld van het opzetten de film en er is voor een ieder wat wils.

Smokin' Aces is niet echt een gangsterfilm of thriller. Carnahan heeft geprobeerd zoveel mogelijk verhaallijnen, genres, aktiescènes en karakters in een film te combineren, waardoor de film soms chaotisch oogt. Daarnaast zijn sommige karakters zo overdreven (Davenia McFadden speelt bijvoorbeeld de overdreven mannenhatende en continu vloekende Loretta) dat de film eerder een serieuze ogende parodie lijkt dan een echte actiefilm. Toch heeft de film ook zo zijn charme; als je eenmaal door het eerste kwartier heen hebt weten te worstelen heeft de film genoeg te bieden. Zeker de scène in de hotelsuite zal de liefhebber van het actiegenre weten te bekoren. De release op dvd is behoorlijk netjes en als je wel in bent voor een flinke (chaotische) knalpartij met een zwarte humorsausje, dan is Smokin' Aces zeker de moeite waard.

Label: Universal Pictures Releasedatum: 12 augustus 2007 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: