Boek: Ted Simon - Dromen van Jupiter

In 1979 verscheen het boek Jupiters reizen, waarin de 42-jarige Ted Simon aka 'Jupiter' vertelt over zijn vier jaar durende wereldreis op de motor. Dit boek heeft destijds de status van cultboek verworven en was de basis voor de film Long way round. Bijna dertig jaar later herhaalde Ted Simon deze reis. Inmiddels 69 jaar oud, reed hij door 48 landen, dit keer in 'slechts' twee jaar. Zijn ervaringen op deze herhalingsreis staan beschreven in het net verschenen Dromen van Jupiter. Ter ere van dit nieuwe boek verscheen ook het oorspronkelijke Jupiters reizen opnieuw. In de Jupiter-reeks bestaat verder het boek Terugkeer naar Jupiter, dat over een motorreis in Thailand, Maleisië en India gaat. Helaas is die titel niet meer verkrijgbaar.

Nonchalant & blasé
Het boek start met een paar onduidelijke inleidingen. Zo wordt de dekknecht van een of ander schip aan de lezer voorgesteld. Ongetwijfeld heeft dit een filosofisch doel, maar dan is het er eentje die vooral voor de auteur helder is. In de hoofdstukken daarna beschrijft Simon de totstandkoming van deze herhalingsreis en de voorbereidingen. Helaas zijn deze stukken behoorlijk saai, omdat er vooral verteld wordt wat er gezegd en gedacht wordt over de reis. Er is nog geen enkele activiteit te bemerken. Als er eindelijk van start wordt gegaan, mis je bijna het eerste traject. Er wordt erg nonchalant en blasé verteld over het vertrek van de bejaarde motorrijder, die een enorme colonne aan motorrijders achter zich heeft en twee politie-agenten op motor voor zich. Een aanblik die overdonderend aan zou moeten doen, wordt achteloos neergepend in sober proza.

Droge alinea's
Ted Simon probeert zijn eerste reis exact te herhalen op basis van oude notities en adressen. Dat hij zo af en toe een adres in zijn boekje heeft staan, dat niet meer bestaat, zal geen verrassing zijn. Toch begint hij al te peinzen en piekeren als het allereerste adres op zijn lijstje niet meer blijkt te bestaan. Simon lijkt de tegenslagen harder te voelen dan de mooie momenten. Het grootste minpunt van dit boek is de schrijfstijl van de auteur. Hij schrijft prima en in mooie volzinnen, maar hij weet de heftigste gebeurtenissen terug te brengen tot droge alinea's. Hierdoor kom je als lezer nooit werkelijk terecht in de gebieden waar Simon doorheen reist en ben je niet in staat om echt met hem mee te leven. Zelfs zijn ongelukken (hij beleeft twee ernstige) worden in een onderdrukt toontje beschreven, waardoor je bijna het gevoel krijgt dat het wel allemaal niet zo ernstig zal zijn geweest. Na het leuke Lois Onderweg van Lois Pryce is deze vertelling van een motorreis een grijze muis. Waar Pryces verhaal ook voor niet-motorrijders boeiend en amusant was, is Simons boek slechts voor de echte motorfan interessant en met name voor mensen die Jupiters reizen kennen. Het is absoluut boeiende materie, maar te journalistiek correct en te weinig avontuurlijk beschreven.

Uitgever: Uitgeverij Sirene ISBN: 978 90 583 1446 8 Pagina's: 392