CD: DuvelDuvel -Puur Kultuur

"...album in de schappen, het maakt geen flikker uit of ze het wel of niet snappen."

DuvelDuvel is een rapcollectief uit Rotterdam. "Geen woorden maar daden" gaat hier maar gedeeltelijk op: DuvelDuvel is niet op haar mondje gevallen. Weliswaar zat bij de promo geen tekstenvel, en zijn de teksten soms moeilijk te volgen, maar geen gebrek aan focus en vooral kracht. De teksten zijn uitgesproken en origineel.

Met de beats is nog minder mis. Diversiteit is het motto. Een beetje ouwe-school, maar dan met rare vondsten. En swingend, jawel: strak en swingend!

Neem nu 'Let Niet Op Mij'. Origineel thema, prikkelend en lekker gerapt, en een deuntje waar je maar niet op uitgeluisterd raakt. Subtiel, verfrissend. Dat geldt voor het hele album, dat opvalt door de afwisseling. Afwisseling in stijl, in raps, in ondertoon. Puur Kultuur vermijdt daarmee de valkuil waarin zo veel rapalbums vallen: gebrek aan afwisseling = niet boeiend = maar even aandacht = niet meer dan één keer luisteren. Dat geldt zeker niet voor dit album, en wie goed luistert hoort telkens heel wat nieuwe details op Puur Kultuur. Leuk!

Er is nog iets meer aan de hand met dit album. Het voorlaatste album van DuvelDuvel, Aap-O-Theek viel op door de bijzondere verpakking (volgens ingewijden de duurste verpakking in Neerlands muziekhistorie), Puur Kultuur is in een gelimiteerde opgave van 2000 exemplaren verkocht als schilderij (helaas uitverkocht, alhoewel bijvoorbeeld Plato al weer meldt dat er vanaf september weer een ltd. edition beschikbaar is). Daarmee maken zij en de platenmaatschappij ongetwijfeld geen winst, maar stijgen ze ontelbare plaatsjes op de ladder van mijn muziekhart. Het feit dat DuvelDuvel op haar website de meeste van haar oude album vrijelijk downloadbaar maakt zegt me ook dat muziek op de eerste plaats komt. En dat voelt en klinkt goed.

De bio orakelt: "Geen semi-quasi-intellectuele-pop taki, maar gewoon vette originele beats en lyrics. Wat je gewend bent van DuvelDuvel." Zo is dat. Geen gelul.

Label Top Notch/PIAS Datum: 30 juli 2007 Waardering: