Film: Evan Almighty

Vier jaar na Bruce Almighty komt nu het vervolg Evan Almighty in de bioscoop. Jim Carrey en Jennifer Aniston bedankten voor de eer. De regisseur (Tom Shadyac) en schrijver (Steve Oedekerk) keerden wel terug. Dit keer hadden ze de beschikking over een budget van zo’n 175 miljoen dollar, waarmee Evan Almighty meteen de duurste komedie ooit is geworden. Maar is veel geld ook een garantie voor een goede film?

Genesis 6:14
Evan Baxter (Steve Carell) is net gekozen als congreslid. Hij verhuist daarom met zijn vrouw, Joan Baxter (Lauran Graham), en kinderen naar Virginia. Congreslid Long (John Goodman) ziet wel wat in het jongste congreslid en vraagt hem te helpen bij een nieuw wetvoorstel. Een snelle carrière ligt dan ook in het verschiet voor Evan. Totdat God hem met een bezoek vereert en hem vraagt een ark te bouwen, omdat er een vloed op komst is. Evan staat voor de zware taak om een goede balans te vinden tussen zijn carrière, gezin en het bouwen van een ark.

Een bijbelse ramp
De film werd in Amerika in kerken gepromoot, met een onderwerp als het bouwen van een ark is het dan ook de uitgelezen film om vele gelovigen naar de bioscoop te trekken. In het eerste gedeelte van de film volgen we een gesprek tussen en Evan en Joan over het bidden tot God en waarom ze bidden. Hiermee komt meteen duidelijk naar voren waar de film om zal draaien, het gezin van Evan. Door zijn nieuwe carrière in de politiek blijft er maar weinig tijd over om met het gezin door te brengen. Het bouwen van een ark geeft Evan de kans om wat meer tijd met zijn kinderen te spenderen. Dit wordt alleen bemoeilijkt doordat de meeste mensen om hem heen denken dat hij gek geworden is. De film is dan ook vrij duidelijk over wat het wil uitdragen: het gezin is belangrijk en wonderen bestaan. Het achtergrondverhaal over de politieke perikelen van Evan is er alleen om uiteindelijk een aanleiding te geven voor het bouwen van de ark. Ook hier is weer weinig originaliteit te bespeuren. De film speelt handig in op de huidige klimaatproblemen en wil duidelijk maken dat de natuur het redden waard is.

Van alles twee
De grappen in de film zijn niet van een erg hoog niveau. Al vroeg in de film zien we een hond aan het kruis van Evan snuffelen en daarmee is de toon gezet. Ook vogelpoep behoort tot een vaak terugkomende grap. Het herhalen van grappen gebeurt wel meer in de film. Zo slaat Evan meerdere malen met een hamer op zijn vingers en doet hij veelvuldig stomme dansjes. Dit is erg jammer, want Steve Carell heeft bewezen dat hij met een goed script erg grappig is. Dat de makers geen hoge pet op hebben van de kijkers blijkt vooral als er expliciet wordt ingezoomd op een reclamebord van een bioscoop waarop te lezen staat: “The 40 year old virgin Mary”. Inderdaad een woordspeling op de film waarmee Steve Carell doorbrak bij het grote publiek. Geen ark is compleet zonder een grote hoeveelheid dieren. Evan wordt er overal door achtervolgd, tot zijn grote ergernis, maar uiteindelijk weet hij ze in te zetten voor het bouwen van de ark. Dit levert enkele leuke taferelen op, maar het is niet genoeg om de film te redden.

Zond(e)vloed
Voor een film met een budget van 175 miljoen dollar is het jammer dat er niet wat meer aandacht is besteed aan het script. De grappen zijn plat en het verhaal is niet erg origineel. Steve Carell heeft meer in zijn mars, maar krijgt niet veel om mee te werken. De bijrollen zijn uiteindelijk eerder irritant dan dat ze daadwerkelijk grappig zijn. Iets meer subtiliteit had de film al een stuk kunnen helpen.

Label: Universal Pictures Releasedatum: 09 augustus 2007
Kijkwijzer: Waardering: