CD: Marvin Gaye - In our lifetime?

Inmiddels is Marvin Gaye alweer heel wat jaren geleden overleden (1984), maar als je deze cd hoort, lijkt hij springlevend te zijn. Het is een opmerkelijk album waar Gaye zelf niet altijd blij mee was. Vooral het feit dat er een nummer op staat, (Far Cry), dat volgens hemzelf nog niet af was, was hem een doorn in het oog. Toch hebben juist dit soort nummers vaak een eigen charme en maken dat je als luisteraar nét dat beetje meer krijgt dan een gelikt studioalbum. Deze dubbel-cd is een hele fraaie verzameling met nummers van een artiest die op een té trieste manier het leven heeft gelaten (neergeschoten door zijn vader). Wat zou hij nog meer hebben kunnen bereiken als dat niet was gebeurd? We zullen het nooit weten, maar gelukkig zijn er wel albums als deze om hem toch 'levend' te houden.

Twee cd's
Deze dubbelaar bevat een verzameling van songs die er niet om liegen. Eerder werd het album al in 1981 uitgebracht door Motown, maar nu ligt er dan een re-release. Op deze nieuwe uitgave staan op de eerste cd de originele albumversies. De tweede cd bevat niet eerder uitgebrachte nummers van het album Love Man aangevuld met nummers die in de Odyssey Studios gemixt zijn. Twee verschillende platen dus, van één en dezelfde artiest. Voor fans van Gaye komen er zeker bekende nummers voorbij als Praise, Funk Me, In our lifetime en Ego Tripping Out. Deze laatste staat zelfs drie keer op de eerste cd om vervolgens ook nog op de tweede cd te verschijnen, wat misschien wel iets te veel van het goede is. Dat is misschien ook wel meteen het minpunt van deze release. Doordat het een verzameling is van verschillende opnamestudio’s en momenten, komen de nummers bijna allemaal meerdere keren op de twee albums voor. En alhoewel het steeds om een andere versie gaat, heb je toch een hoog déja-vu gehalte. Ondanks dit ene minpuntje dan is deze dubbel-cd toch drie sterren waard, alleen al omdat het een legacy is van een legende.

Marvin Gaye

Grappig weetje
Helemaal losstaand van deze cd: wisten jullie dat Marvin de 'e' achter zijn achternaam later toevoegde. Naar eigen zeggen was dit een eerbetoon aan Sam Cooke, wiens naam ook op een 'e' eindigt. Maar je vraagt je toch af of dat de echte reden was... of je nu namelijk Gay of Gaye heet, het maakt toch wel wat uit.

Label Motown Records Datum: 29 juni 2007 Waardering: