CD: The Coral - Roots and Echoes

Kleine jongens worden groot. Onbezonnen puberaal gedrag wordt enigszins getemperd. Zo ook met de heren van The Coral, die met hun laatste plaat Roots & Echoes een coherenter stukje muziek tentoonspreiden.

Met een stel goed ontvangen en in sneltreinvaart uitgebrachte EP's speelde de band zich in de kijker van de Britse muziekindustrie. Al snel volgde het officiële selftitled debuutalbum dat doorstoomde naar de vijfde plek in de Engelse charts. Een grillige en onstuimige mix van folk, rock 'n roll en jaren zestig invloeden vormde de basis.

Anno 2007 zitten deze invloeden nog steeds verwoven in de tonen van The Coral. Het grote verschil is echter dat het gestructureerder en gepolijster overkomt dan het 'critically acclaimed' debuut. De rustperiode was na het vier jaar toeren en het vertrek van mede-oprichter Bill Ryder-Jones echt nodig, en heeft de groep goed gedaan. Zoden aan de dijk, dat soort werk.

Het resultaat is dan ook een puik werkje waarvan het opbeurende 'Who's Gonna Find Me' de eerste single is. Smaakvolle melodiën met hitpotentie en een retrotintje. Folk en americana zijn de pijlers in de zuiderlijke opvolger 'Remember Me', waarin de saloondeurtjes en de Mariachibands zich aan je opdringen. 'Put the Sun Back' is het eerste rustmoment van de plaat, en ademt een braaf jaren vijftig luchtje uit. De zomerse gitaarloopjes en samenzang creëren een Beach Boys-gevoel en trekken de zonnestralen bij je naar binnen. 'Jacqueline' is van hetzelfde laken een pak, maar zoetsappiger dan dit wordt het gelukkig niet, want het zit echt op het smakeloze randje van vrouwenserie- en rosémuziek.

'Fireflies' trekt samen met 'Rebecca You' het geheel weer mooi de melancholische hoek in en heeft wat weg van de 'Tindersticks'. Het overige materiaal op het album zwaait tussen de genoemde invloeden in en verzorgt een afwisselend tijdverdrijf waarin de prettige gitaren toch vooral het werk doen. The Coral is terug en volwassen. Een goede zaak, me dunkt.

Label Deltasonic Records Datum: 3 augustus 2007 Waardering: