DVD: The Human Stain

The Human Stain is de in 2003 verschenen verfilming van de gelijknamige roman van Philip Roth, een bekende Amerikaanse auteur. De film is al eerder op dvd verschenen, maar dankzij de reeks Cinema DeLuxe krijgt de film een re-release. Cinema DeLuxe heeft als doel de echte kwaliteitfilms wat extra aandacht te geven en doet dit door ze opnieuw uit te geven in een herkenbare, bij elkaar passende stijl. The Human Stain is een vrij trage film met acteerwerk van een zwaar kaliber. Er spelen diverse grote namen mee in de film, waaronder Anthony Hopkins, Nicole Kidman, Ed Harris en Gary Sinise.

'Spooks'
Anthony Hopkins speelt de hoofdrol als de Joodse professor Oude Talen, Coleman Silk, van een universiteit. Hij is geïrriteerd als er structureel twee van zijn studenten niet op komen dagen. Hij vraagt klassikaal of iemand weet of deze twee mensen wel bestaan of dat ze misschien gewoon 'spooks' zijn. Door dit onschuldige gebruik van een woord dat zowel 'geesten' betekent als een beledigende term voor afro-amerikanen, komt hij in de problemen. Als hij totaal over de rooie thuis komt en zijn vrouw vertelt wat er gaande is, krijgt zij een hartstilstand en komt te overlijden. Hij raakt verbitterd door dit onrecht. Een tijdje na de dood van zijn vrouw krijgt hij een affaire met de schoonmaakster Faunia Farley (Nicole Kidman), een vrouw met een naar verleden en daardoor een niet al te stabiel karakter. Ze is ook in het bezit van een gewelddadige ex-man Lesley (Ed Harris), die niet erg blij is met de nieuwe minnaar van zijn ex. Tussen deze racismebeschuldigingen en moeizame relatie door, komt er ook nog een geheim uit zijn verleden bovendrijven. Colemans goede vriend, de schrijver Nathan Zuckerman, ontdekt beetje bij beetje wat dit geheim inhoudt. Dit geheim kan de kijker volgen door terugblikken in het verleden, met Wentworth Miller als een jonge Coleman.

Anderhalf uur aandacht
De grote acteur Anthony Hopkins stelt zelden teleur en doet dat ook in deze film niet. Hij acteert zo subtiel en ingetogen dat hij meteen geloofwaardig is als Coleman Silk. Naast hem doen ook de anderen het goed. Nicole Kidman komt werkelijk labiel en cynisch over, maar heeft verder een minder diepgaande rol. Ed Harris is als de leipe Farley geweldig. Zijn dreiging is voelbaar en zijn gekte is volledig overtuigend. Ster van de film is naar mijn mening Wentworth Miller, die een vreselijk goede beurt maakt als de jonge Coleman, in de plaats en tijd waar het geheim nog geen geheim was. The Human Stain is geen vlotte film en je moet je aandacht er goed bij houden. Maar die anderhalf uur aandacht is de film zeker waard.

De extra's bestaan uit de standaard onderdelen. Het korte 'achter de schermen'-segment geeft weinig interessante informatie. Een reeks interviews met de acteurs, regisseur en producer, zijn over het algemeen wel de moeite waard en gaan ook vrij diep in op de film en het filmen ervan. Dan volgt een hoeveelheid zogenaamde 'b-roll', gefilmd materiaal dat niet van de hoofdcamera afkomstig is en dus (meestal) niet in de film terecht komt. Dit laatste segment is ook niet bijster boeiend. De minimale extra's doen mijns inziens niet af aan dit schijfje, omdat de film geen toelichting behoeft.

Label: Warner Bros Releasedatum: 28 juni 2007 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra’s: