DVD: Van Wilder 2 - The Rise of Taj

"Gut, daar is weer zo'n halfbakken vervolg op een grappig origineel". Ik hoorde het mezelf al denken bij het zien van de hoes van de dvd. Nee, Van Wilder 2 - The Rise of Taj is nou niet echt dé cinematografische verrassing van 2007 te noemen. Maar toch wekte de hoes ook enige interesse op. Ik moet zeggen dat ik -wellicht zelfs meer dan een beschaafd mens zou moeten willen toegeven- me behoorlijk heb weten te vermaken met de avonturen van de excentrieke student Van Wilder (Ryan Reynolds) en zijn tegenspeelster (Tara Reid). Maar ja, die twee namen stonden nu niet op de hoes, er was een banner bovengeplaatst van het fameuze 'National Lampoon' én zowel voor- als achterkant van de hoes waren rijkelijk geïllustreerd met allerlei rondborstige dames in iets te krappe bikini's. Waarbij dat laatste overigens absoluut geen nadeel is! De film was niet in de bioscoop te zien en is sinds kort op dvd uitgebracht.

Van Wilder 2 - de voorspelbare sequel
In het eerste deel werd Ryan Reynolds voorzien van een merkwaardige buitenlandse exchange student als een soort sidekick. Kal Penn speelde deze Indiase weirdo, Taj, die voornamelijk achter de dames aanliep en betrokken was bij diverse misselijke grappen. In The Rise of Taj, de titel zegt het al, is de sidekick uitgegroeid tot hoofdpersoon. Luisterend naar de belachelijke naam Taj Mahal Badalandabad wordt hij uitgezonden naar Camford (een originele samentrekking van Oxford en Cambridge) University in Engeland. Daar belandt hij blijkbaar in het zoveelste deel van Revenge of the Nerds, want hij wordt in een nogal nerderig studentenhuis opgescheept met een aantal flink merkwaardige Engelse studenten. Taj laat zich niet kisten en richt een nieuwe studentenvereniging op. Hij leert zijn huisgenoten voor zichzelf op te komen en dat iedereen alles kan worden wat hij maar wil. Centraal in het verhaal staat een wedstrijd tussen verschillende studentenverenigingen en Taj zet alles op alles om deze wedstrijd te winnen.

Als je een titel als Van Wilder 2 koopt, dan weet je eigenlijk al wel wat je kunt verwachten: een hoop grappen over seks, vieze woorden en nog meer seks. Dat geeft op zich niet zoveel, maar bij Van Wilder 2 zijn de makers op sommige momenten wel erg doorgeschoten. De hoofdpersoon gebruikt op volstrekt onlogische momenten de minst voor de hand liggende vulgaire taal en de gimmick met de hond met de grote ballen heeft ook geen lange levensduur. Tel daarbij op dat de film ook nog eens is voorzien van een moralistische boodschap én een romantisch tintje en je weet waar je aan toe bent. Toch kent Van Wilder 2 ook een paar lichtpuntjes. Voor de liefhebbers van een hoop meligheid, seksueel getinte grappen en veel ongein is Van Wilder 2 echt een aanrader. Daarnaast kan hoofdrolspeler Kal Penn zich prima redden binnen het genre en wordt hij in Van Wilder 2 goed ondersteund door een aardige cast.

Waar het eerste deel van Van Wilder zich nog kon meten aan de eerste American Pie, zo is Van Wilder 2 beter te vergelijken met het derde of vierde deel van de net genoemde reeks. De film ontbeert het aan subtiliteit of smaakvolle grappen, maar waarschijnlijk was dat ook de bedoeling van de makers. Zoals we van RCV gewend zijn is de release zonder extra's op dvd gezet.

Als je op zoek bent naar film met een hoop flauwe grappen, meligheid en een beetje seks, dan zit je bij Van Wilder 2 gebakken. Zet je verstand op nul, nuttig iets geestverruimends en je zult een hoop lol hebben. Kijk je geheel nuchter en het volle verstand naar deze film, dan zul je je maar met mate vermaken.

Label: RCV Releasedatum: 22 juli 2007 Kijkwijzer:
Waardering film: Waardering extra's: geen.