CD: Shannon Wright - Let In The Light

Haar donkere ziel staat op een kiertje, waardoor de ingezette schemering nog een bundel van licht in de krochten van de emotioneel geladen Shannon Wright toe laat. Voorheen was het er pikdonker en intens, Wrights schreeuwtirades op het podium verlieten ternauwernood via een ventiel haar innerlijke getormenteerde gedachtegoed. Als punkster en indie-rockster vlogen de vonken er vanaf, maar het bleef donker. Nu komt ze met een verrassend vijfde studioalbum Let In The Light, waarin de storm in haar hoofd grotendeels is gaan liggen.

Support
Shannon Wright initieerde haar solocarrière in 1998, en liet haar voormalige indie-rockband Crowsdell leiderloos achter. Wright nam haar eerste platen op als multi-instrumentalist, maar nam later genoegen met gitaar, piano en haar eigen rauwe stem. Een combinatie die klaarblijkelijk aansloeg bij muzikanten als 'Nick Cave', 'Sleater-Kinney' en 'Calexico', wat resulteerde in enkele supportshows bij deze artiesten.

Ongepolijst
Op dit album staan piano, gitaar en haar schrale vocalen ook weer centraal. Haar samenwerking met Yann Tierssen is van aanzienlijke invloed geweest blijkt nu. 'Louise' en 'Steadfast and True' vormen het bewijs hiervan. Rust en zelfs opbeurende pianoriedels zien het licht op deze plaat. Haar sfeerscheppingen blijven echter hoofdzakelijk steunen op melancholie en rauwheid. Haar geleefde stemgeluid raakt je als luisteraar en trekken je in de themawereld van deze singer-songwriter. Vaak met kippenvel of ontluistering tot gevolg. 'They'll Kill The Actor In The End' is een wonderschone, ongepolijste juweel die doet denken aan het werk van An Pierlé. 'St Pete' is de enige track die naar de ruwere handelsmerken van Wright uit het verleden refereert, maar past perfect in het plaatje. Ondanks die afgepaste schemersfeer bevat dit album genoeg variatie om enkele maanden mee vooruit te kunnen. Zeer de moeite waard.

Label Vicious Circle Datum: juli 2007 Waardering: