DVD: Zidane - Un portrait du 21ème siècle

Er zijn maar weinig sporten waar de emotie zowel binnen als buiten het veld zo'n grote rol speelt. Voetbal leeft! Steeds meer toeschouwers weten hun weg te vinden naar de stadions en ook op televisie neemt het aanbod continu toe. We leven mee met de helden op het veld, terwijl ze proberen met prachtige passes, loeiharde schoten of prachtige reddingen de eer van hun team of land te verdedigen. Een heerlijk schouwspel, waarbij we de strijders op het veld zien rennen, glijden, schieten, vloeken, duwen en juichen. En dat allemaal van een afstandje. De camera's proberen met hun telelens zo duidelijk mogelijk de wedstrijd vast te leggen, maar allemaal blijven we langs de lijn staan, als toeschouwers.

In de jaren zeventig probeerden documentairemakers al eens de beleving van een wedstrijd door de ogen van een speler vast te leggen. Het resultaat was de film Fussball wie noch nie, waarin documentairemakers voetballer George Best (Manchester United) volgden. Maar nieuwe tijden leveren nieuwe technische mogelijkheden op, dus vonden Douglas Gordon en Philippe Parreno het tijd om het beproefde recept te verbeteren. Het resultaat is Zidane - Un portrait du 21ème siècle, waarin we Zinedine Zidane van verbijsterend dichtbij volgen tijdens de wedstrijd Real Madrid - Villareal. De film is sinds kort op dvd verkrijgbaar.

In Zidane - Un portrait du 21ème siècle zitten we Zidane op de huid. Figuurlijk dan, want zowel de beeld- als geluidsopnames zijn vanaf afstand gemaakt. Met richtmicrofoons werd zijn geluid opgevangen en met meer dan zeventien camera's werden zijn bewegingen gevolgd. De film wisselt continu tussen detailbeelden, waarin we Zidane zien en horen praten, en beelden zoals we ze op televisie zien. Het publiek dat een soort weeïge deken van constant geluid over het veld legt, wordt met regelmaat overstemt door de bijzondere muziek van Mogwaï. Het levert een bijzonder beeld op van Zidane. Doordat op televisie de aandacht altijd op de bal is gevestigd, valt nooit op hoe een individuele voetballer een wedstrijd beleeft. Hij wandelt wat, staat te kijken naar zijn team, scheldt op en grapt met zijn ploeggenoten. Het resultaat is een film die niet het voetbalhart aanspreekt. Daarvoor is het geheel te kunstzinnig opgezet. De extra's op deze disc zijn niet noemenswaardig; alleen een kort interview en een 'making of', samen nog geen tien minuten.

Label: A-film Releasedatum: 12 augustus 2007 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: