DVD: Seinfeld - seizoen 8

Als je te lang vastgeroest blijft zitten in een bepaalde samenwerking, dan loop je het risico je scherpte te verliezen. Toch was ook het zevende seizoen van Seinfeld een groot succes. Producent Larry David was medebedenker van de serie en werkte zeven seizoenen aan het script van deze bijzondere sitcom en hij vond het welletjes. In het zevende seizoen was er qua schrijversteam al één en ander gewijzigd en na dat seizoen hield David het voor gezien. Het achtste seizoen zou zijn invloed dus niet meer terug te vinden zijn en dat leverde een geheel vernieuwd, maar toch vertrouwd seizoen op. Sinds kort is dit achtste seizoen op dvd te koop.

In de laatste aflevering van het vorige seizoen moest George -overigens tot zijn grote vreugde- afscheid nemen van zijn verloofde. De enveloppen van hun aanstaande huwelijk bleken giftig en nu is George weer een vrij man. In het achtste seizoen komen we er achter dat de onvrijwillige weduwnaar meer zal rouwen om zijn verlies dan gedacht. Niet dat hij zijn verloofde mist, nee, het wordt voor George duidelijk dat hij geen cent uit de erfenis krijgt. Tot overmaat van ramp moet hij plaatsnemen in het bestuur van de stichting die haar nalatenschap aan iedereen weggeeft, behalve aan George zelf. Genoeg redenen voor George om zijn leven te veranderen, maar een ieder weet dat George altijd George blijft; gedoemd om vast te zitten in zijn routine. Voor Kramer is geen dag hetzelfde, hij belandt van de ene idiote situatie in de andere. Zo neemt hij een Tony Award in ontvangst, ziet zijn apartement apart geheel rood uitgelicht en filmt hij illegaal in de bioscoop. Ondertussen krijgt Elaine de touwtjes in handen op haar werk, maar privé loopt niet alles zoals ze had gewild. Ze raakt gecharmeerd van een onbekende videotheekmedewerker, openbaart haar hekel aan The English Patient en raakt verwikkeld in een catfight met een collega. Voor onze hoofdrolspeler, Jerry, is het leven ook niet bepaald een rustige zee, al lijken vooral zijn medespelers in een storm verwikkeld.

Het lijkt er op dat het achtste seizoen van Seinfeld onverstoord doorgaat waar het gebleven was na het voorgaande. Toch zijn er duidelijk verschillen te zien tussen de oude series en dit achtste seizoen. Zo is er -nog meer dan voorheen- veel ruimte voor absurde scènes, maar lijkt het er wel op dat de situaties iets minder realistisch zijn. Het schrijversteam, dat door het stoppen van David toch een deukje te verduren kreeg, schreef weer briljante afleveringen, al lijkt het dat vooral de cast hun beste beentje voor zetten. Qua release weet je gewoon dat je bij Seinfeld altijd goed zit. Niet alleen zijn er veel afleveringen voorzien van liner notes en commentaartracks, ook bevatten de schijfjes veel korte kijkjes achter de schermen, bloopers en een aantal scènes die door animatiekarakters worden gespeeld.

Alhoewel niet alle afleveringen van het achtste seizoen even scherp zijn, weet ook dit seizoen weer bijzonder goed te vermaken. De release op dvd is geweldig voor de fans en het zal niemand verbazen dat ook deze box een Must have is voor de liefhebbers.

Label: Sony Home Entertainment Releasedatum: 14 juni 2007 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: