CD: Iced Earth - Overture of the Wicked (EP)

Iced Earth is een enorm geliefde en populaire Amerikaanse metalband rond oprichter en gitarist Jon Schaffer. Hij is er al sinds startjaar 1984 bij. Een flinke lijst van voormalige bandleden later, is de bezetting naast Schaffer als volgt: Tim 'Ripper' Owens (zang), Troy Seele (gitaar), Dennis Hayes (bassist) en Brent Smedley (drums). Seele en Hayes zijn pas in 2007 begonnen bij Iced Earth, dus de band is dit jaar begonnen met een gedeeltelijk nieuwe bezetting. Op deze EP is het nog Tim Mills die de gitaarpartijen voor zijn rekening neemt en Jon Schaffer zelf op bas.

Something wicked
Na acht albums wordt er in september 2007 het eerste deel van een nieuw project verwacht, Something wicked. Dit project zal uit twee cd's bestaan, Framing Armageddon en het tweede deel, Revelation Abomination, in 2008. Dit mini-plaatje is de 'aankondiging' daarvan en bevat een re-recording van de Something wicked-trilogie, waarvan het origineel op het vijfde album van de band, Something wicked this way comes stond. Het bestaat uit de songs 'Prophecy', 'Birth of the wicked' en 'The coming curse'. Het volledige project draait om 'Set Abominae', een fictief karakter dat uit de creatieve gedachten van Schaffer is ontsproten. Er wordt een enorm verhaal verteld, dat een tijdspanne van zo’n 12.000 jaar zal beslaan. De trilogie is in dit geval een inleiding in dit "tragische, zware en apocalyptische sci-fi/fantasy verhaal", aldus Schaffer. Hij vergelijkt het zelf een beetje met Star Wars, met zijn meerdere delen en enorme tijdsduur.

Vernieuwend
Om een brug te slaan tussen het oorspronkelijke album waarop de trilogie te vinden was en de komende twee nieuwe albums, is deze EP uitgebracht met een vernieuwde versie van de trilogie. Zanger Owens was er in de tijd van de oorspronkelijke trilogie nog niet bij, dus wat dat betreft is deze uitgave sowieso erg vernieuwend. Daarbij is er een heftiger en intenser geluid aan de nummers gegeven. De niet aflatende drums en gitaren komen slopend over, je krijgt als luisteraar geen pauze. De cd bevat ook een unieke editie van een nieuw nummer, dat in een andere versie te vinden zal zijn op de komende, nieuwe album. Het gaat om 'Ten Thousand Strong', dat opent met een enorme gil van Owens en geleid wordt door razende drums. Vanwege de unieke versies van deze songs is Overture of the Wicked zeker een aanradertje voor fans. Voor anderen is dit een staaltje pure metal, die toch zeker een luistersessie waard is.

Label: Steamhammer Releasedatum: 4 juni 2007