CD: Kelly Clarkson - My December

Kelly Clarkson (1982) is geboren in Texas. Haar moeder is van Grieks-Ierse afkomst en Kelly beschouwt zich dan ook deels als Griekse. In combinatie met haar eigen Texaanse achtergrond zou je niet weten wat voor soort muziek zo iemand voort zou moeten brengen. Texas staat vak voor countrymuziek en Grieks doet meteen denken aan Nana Mouskouri. Toch heeft ze een compleet andere richting gekozen, na het winnen van American Idol in 2002. Sinsdien bracht ze al twee albums uit; Thankful en Breakaway. My December is haar derde album en kwam in Amerika meteen op twee binnen. Reden om de cd dus eens nader te beluisteren en bekijken.

Bij het beluisteren van de cd valt meteen op dat er sprake is van een evenwichtige opbouw. Per set van drie à vier nummers is de verhouding tussen stevig en rustig goed weergeven. Zo zijn de tracks vier (Sober), acht (Be Still) en dertien (Irvine) gekenmerkt door rustige en zoetere geluiden. De tussenliggende nummers stralen meer robuustheid uit. Dit maakt dat het album een aangename uitstraling heeft qua geluid. Net als je het stevige even graag achter je wilt laten, klinkt er een Clarkson-ballad.

Detail
Met het album My December laat Clarkson een aardig staaltje volwassenheid zien. Je merkt meteen dat het niet haar eerste cd is en dat ze in al die jaren toch behoorlijk gegroeid is. Wat ook merkbaar is, is het feit dat ze er zelf heel duidelijk voor heeft gekozen zich alleen te laten leiden door haar eigen gevoel en mening. Het is echt háár plaat. De titel van het album heeft ook niet voor niets het woord 'My' in zich. Het is haar dagboek, haar ervaringen staan opgetekend in elk van de nummers. Persoonlijker kun je een album niet maken. Het is gedurfd, maar na haar eerdere cd's is het zeker goed om dit eens te proberen. Het wordt door haar fans goed ontvangen, en ook voor de mensen die haar wat minder kennen, is het een aardig set-up.

Kelly Clarkson

Clarkson staat voor haar nummers. Ze heeft elke song zelf geschreven of heeft dat gedaan in samenwerking met anderen. Hoe het ook zij; elke op de cd te vinden track bevat haar signatuur. Haar doel met dit album is een intieme setting weer te geven. Op zich slaagt ze daar wel in, alleen is het in de wat stevigere nummers wat minder terug te vinden dan in de ballad-achtige songs. Zoals ze zelf aangeeft, is er voor ieder wat wils op deze cd en daar heeft ze wel gelijk in. Het is een album geworden dat niet misstaat in je collectie, maar over het geheel genomen geen must-have is. Drie sterren is dan ook een redelijk accurate beoordeling.

Label: RCA Releasedatum: 22 juni 2007