CD: Fridge - The Sun

The Sun is het vijfde album van de driekoppige band Fridge. Fans hebben daar zes jaar op moeten wachten, want voorganger Happiness stamt alweer uit 2001. Fridge bestaat uit de vrienden Kieran Hebden (solocarrière als Four Tet), Adem Ilhan (solo als Adem) en Sam Jeffers. De instrumentele verdeling was oorspronkelijk respectievelijk gitaar, bas en drums, maar in de loop der jaren (Fridge bestaat sinds 1996) zijn daar allerlei andere, wat minder standaard instrumenten bijgekomen. De tien nummers op dit langverwachte album laten inderdaad een caleidoscoop aan geluid horen en niet alles is even vriendelijk voor het gehoor.

Fluitjes en koebellen
De titelsong is de opener van het album. Een stabiele drum en een lading elektronische geluiden worden gecombineerd met een volhoudend fluitje. Alhoewel ik vreemde instrumenten prima kan waarderen en dit gefluit in eerste instantie nog wel mysterieus en intrigerend aandoet, irriteert het me na meerdere draaibeurten mateloos. Het tikken van een klok is in 'Clocks' ook een mogelijke aanleiding tot irritatie, maar het nummer ontsnapt daaraan door een lekker ritme en een nauwelijks waarneembaar, maar zeker aanwezig melodietje. 'Eyelids' is één van de meer solide nummers en dat is te danken aan de gitaren die eindelijk eens flink aan het werk mogen. 'Oram' start met het volledige gebruik van een drumstel, inclusief koebellen. 'Comets' is weer één van de aangenamere songs, maar wordt gevolgd door 'Insects' dat niet lekker op gang wil komen. Mijn favoriet is 'Lost Time' dat ook wat zang herbergt in de vorm van gehum en geneurie van de bandleden. Afsluiter 'Years and Years and Years' lijkt een les in gitaarakkoorden te zijn en op het einde is het dat nog steeds.

Jamstatus
The Sun is een mix van vreemde en vertrouwde geluiden. Gitaar, bas en drums zijn aanwezig, maar zo ook een chaos aan elders geleende instrumenten. Die combinatie kan erg boeiend zijn, maar omdat vrijwel alle nummers op dit album de jamstatus niet ontgroeien, kan ik deze cd geen aanrader noemen. De muziek is daarbij ook nog niet erg toegankelijk te noemen, waardoor de interesse voor dit album vooral zal komen uit de richting van echte fans. Liefhebbers van post-rock en instrumentele chaos, met een tikje zweverigheid zouden deze cd eens op moeten zoeken.

Label: Domino Records Releasedatum: 11 juni 2007