Boek: Yoyo van Gemerde - Zoet!

Zoet! is het eerste Nederlandse produkt in het genre 'chicklit-thriller', een combinatie van brutale meidenroman en spannend verhaal. Het is het tweede boek van auteur Yoyo van Gemerde. Ze bracht eerder de chicklit Sushi & Chardonay uit, dat met wisselend succes is ontvangen. Volgens Van Gemerde kwam ze zelf met dit nieuwe genre op de proppen. Ze las ooit een Amerikaans pocketje, een luchtige thriller, die daar onder het genre 'cosy' zou vallen. Hier is dat vertaald naar de term 'chicklit-thriller', die mensen in de winkel ongetwijfeld even de wenkbrauwen zal doen optrekken. De enorme tegenstelling van spannend boek in een roze kaftje zal wellicht niet direct aanspreken. Het is een brug tussen genres die niet direct soepel bij elkaar passen. Toch heeft Yoyo van Gemerde er wel een grappig geheel van gemaakt. Een goede marketingkeuze, want er bestonden natuurlijk al wel vrouwenboeken met een spannend drama erin. Van Gemerde was zo slim er een nieuw genre van te maken.

Manuela
De 25-jarige Manuela (Maan voor vrienden) is net afgestudeerd aan de kunstacademie en valt met haar neus in de boter. Ze heeft al een contract bij een galerist, door wie ze wordt aanbeden. Helaas voor Maan als zowel kunstenaar als aantrekkelijke vrouw, waardoor ze in de vorm van galerist Allard er weer een bewonderaar bij heeft. Maan woont in een riant huis in de Amsterdamse Pijp en verhuurt een leegstaande verdieping aan de verlegen, muizerige en net gedumpte Jessica (Jessie voor vrienden). De twee worden ondanks hun karakterverschillen goede vriendinnen. Dan krijgt Maan haar eerste scheldtelefoontje. Ze is er in eerste instantie nog niet zo van onder de indruk, omdat ze denkt dat haar beste vriend Stef een dom geintje met haar uithaalt. Als de telefoontjes doorgaan en er ook andere, vervelende dingen gebeuren, slaat de schrik Maan om het hart. De draaikolk van gebeurtenissen lijkt niet te stoppen en Manuela verdenkt op een gegeven moment iedereen in haar omgeving, zelfs Jessica.

Stalker
De 'brutale meiden'-kant van het verhaal boeit me eigenlijk niet zo. Manuela is wel een heel perfect vrouwtje, met veel geld, succes en vrienden. Iedereen vindt haar geweldig en ze heeft de minnaars voor het oprapen. Je betrapt haar in het boek nergens op een menselijk trekje, een narigheidje of een zwakheid. Daardoor komt ze als personage niet helemaal goed uit de verf. Jammer, want het had haar een goede tegenhanger kunnen maken van Stef, de stoere, beste vriend, die wel geschetst wordt als boeiend personage. Het boek staat ook vol met clichés, waardoor er amper iets van het verhaal blijft hangen. De sterke thrillerkant van het verhaal maakt een heleboel goed. Manuela's stalker wordt subtiel in het verhaal gebracht. De spanning zit er dan vrijwel meteen goed in. Helaas is de finale zo'n rommel van toevallige feitjes, dat ik het een beetje als een anti-climax beschouw. Jammer.

Uitgever: Uitgeverij Sirene ISBN: 978 90 583 1312 6 Pagina's: 207