CD: MIMS - Music Is My Saviour

"This is why I’m hot. This is why I'm hot" schalt uit de speakers. Deze uitspraak zal je bij het beluisteren van de gelijknamige single van rapper MIMS ongeveer dertig keer voorbij horen komen. Dan begin je je toch wel af te vragen waarom meneer nou zo heet is. In de single komt MIMS niet verder dan "I'm hot cause I'm fly, you ain't cause you're not": niet bepaald een duidelijk antwoord. Deze redenering is dan ook een goed voorbeeld van de inhoud van het nummer, of liever gezegd het gebrek daaraan. Tuurlijk zal het nummer het goed doen op de dansvloer, of op het plaatselijke schuurfeest (en dan bedoel ik niet een feest in een boerenstal), maar is het album dan nog wel het kopen waard?

Straight from NYC
MIMS is een opkomende Amerikaanse rapper uit New York van Jamaicaans-Amerikaans en Ghanese afkomst. Tegen de tijd dat hij de leeftijd van dertien jaar had bereikt, waren allebei zijn ouders al overleden. Voordat de moeder van de rapper overleed door complicaties bij de geboorte van zijn zusje, kreeg hij van haar een DJ-uitrusting zodat hij zijn droom kon naleven. De liefde voor muziek hielp hem te focussen op succes en zorgde ervoor dat hij uit de problemen bleef.

De rapper en tevens producer, oorspronkelijk bekend als Mr. Mims, is al een aantal jaar actief in de undergroundscene. Na een aantal keer samengewerkt te hebben met een aantal rappers en het uitbrengen van een underground music video in 2003, vond hij het tijd om zijn commerciële solo debuut te maken. Na zelfstandig de reeds genoemde single "This is why I'm hot" op te hebben genomen, tekende hij bij een major platenlabel en kon hij beginnen met het opnemen van dit debuut, Music is my Saviour.

Buurtje-leen
De nummers op de CD zijn een 'mixed bag'. Sommigen zijn qua inhoud te vergelijken met "This is why I'm hot". Er zitten er echter ook een aantal tussen die toch doen denken aan nummers van Jay-Z. Ook valt er zo nu en dan een vleugje Kanye West te bespeuren. Wat dat betreft heeft het album in ieder geval de productiewaarde van de albums van deze twee laatstgenoemde artiesten.

De beats zitten goed in elkaar, liggen lekker in het gehoor, en zijn voldoende afwisselend. Het is alleen jammer dat er op tekstueel gebied behoorlijk wat af te dingen valt. Positieve uitschieters zijn "Girlfriends Fav", "Where I Belong" en "Without you". Voor even krijg je de indruk dat het ergens over gaat. Negatieve uitschieters daarentegen zijn "This is why I'm hot", "They don't wanna" en "Like This". Het credo in deze songs lijkt wel leeghoofdigheid te zijn geweest.

Al met al is Music is my saviour maar een middelmatig album. Er staan een aantal songs op die aardig te beluisteren zijn en goed geproduceerd zijn, maar ook een aantal dieptepunten die alleen de meest hardcore TMF-kijker zullen aanspreken. Klassiekers zul je in ieder geval niet aantreffen op het album. Lekker laten liggen dus totdat hij voor midprice te krijgen is.

Label: EMI Releasedatum: 22 mei 2007