CD: Soil & Pimp Sessions - Pimpoint

"Explosive jazz", "noise jazz", "punk jazz", "kamikaze jazz" en zelfs "death jazz". All that jazz! Soil & Pimp Sessions raken in ieder geval een gevoelige snaar in de hoofden van recensenten. En ze zijn voor geen gat te vangen. Zal ik er dan zelf nog maar een kreet aan toevoegen? "Epo jazz". Ik geloof graag dat ze in de Tour de France de heren cyclisten platcontroleren, in de artiestenkamertjes is dit nog niet doorgedrongen. Althans niet in de clubs waar Soil & Pimp Sessions hun publiek voortzwepen.

Neem nu de track A.I.E.... Deze begint ogenschijnlijk rustig; de intro op piano streelt de huid op een rustige zondagochtend. Totdat de drummer, Midoryn, zich ermee gaat bemoeien. Het hele nummer jaagt hij de hele band voor zich uit, met de vreemdste ritmes. Dit verschaft het nummer een hoog adrenalinegehalte. Ver in het rood bij de dopingtest.

Alle tracks op Pimpoint zijn een feestje. Met name de drummer schittert. Hij ranselt de band voort. Of het nu een discobeat is, Afrikaanse ritmes, of een driekwarts bossanova. Eerlijk gezegd verdenk ik hem ervan dat hij ook niet weet wat hij allemaal uit zijn stokjes, velletjes en cimbaaltjes tovert, maar het geeft Soil & Pimp Sessions ontegenzeggelijk een enorm swingende basis. In al zijn chaos zorgt hij, samen met de onopvallend aanwezige contrabassist, voor een solide vertrekpunt voor zijn toetsende, plukkende en blazende collega's. Vooral de saxofonist blaast de oogbollen uit de kassen. Bandlid Shacho, die het publek als animator bespeelt -Stone Roses iemand?-, is dan ook eigenlijk overbodig.

Het album deint op en neer tussen lieve dromerige jazztinten, een wild feest, een orgie, en een saxofonist die John Zorn had willen zijn. Kortom, een prettig gestoord geheel, vol van dynamiek, en voorzien van veel verschillende kleuren.

Laat ik het anders zeggen: ik heb de laatste week veel moeite gehad om wat anders dan Pimpoint te draaien op cd-spelers, computers, mp3-spelers, en eigenlijk alles waar muziek uit komt. A.I.E. moet zoiets betekenen als Alstublieft (hier uw) Injectie (met) Epo. Groetjes, Soil & Pimp Sessions.

Label: Brownswood / Compost Records Releasedatum: 16 juli 2007