CD: Whitesnake - Whitesnake 1987

SubheaderZodra je de cd opzet keer je voor je gevoel meteen weer terug naar de jaren tachtig. Stevige gitaarrock annex heavy metal klinkt uit de speakers en een aantal bekende en minder bekende hits stromen de kamer in. De bands die dit soort muziek maakte leefden vaak volgens het motto "doe je haar met een gitaar", en daarop was Whitesnake geen uitzondering. Met stevig getoupeerde haardossen zongen ze onder de leiding van David Coverdale meerdere songs de hitparades in, waarvan Here I go again mogelijk de bekendste is.

Wisseling van de wacht
David Coverdale, onder andere, sinds 1974, bekend als zanger van Deep Purple, ging in 1977 solo met het album getiteld Whitesnake. Vanaf 1978 werd Whitesnake dan ook gebruikt als de bandnaam. In 1987 verscheen het album Whitesnake 1987 waarvan meerdere singles werden uitgebracht in Nederland. Echter, zo'n beetje alle bandleden worden vlak nadat het album klaar is, ontslagen en David blijft alleen achter. Voor het maken van de clips weet hij gelukkig nieuwe muzikanten aan te trekken, waaronder Ad van den Berg, die de gitaarsolo van Here I go again opnieuw inspeelde.

Subheader
Wel mijn nieuwe album kopen anders ga ik weer

Collectors Edition
De cd, geleverd in een mooie verpakking, bevat naast de originele tracks ook een viertal livetracks van, jawel, de vier grote hits van het album. Tevens is er een dvd bijgevoegd met daarop weer die vier hits. De clips op de dvd zijn de originele clips, gemaakt in 1987, en de liveopnames zijn van de dvd Live... In the still of the night. De livetracks op de cd zijn overigens afkomstig van de recent uitgebrachte live-cd Live... In the shadow of the blues. Een klein boekwerkje maakt het geheel compleet en geeft een leuk beeld over Whitesnake. Daarnaast staan ook alle songteksten in dit boekje. Voor de liefhebber van Whitesnake is deze editie echt een must-have. Het album dat twintig jaar geleden werd gemaakt, geldt toch wel als het beste album van de band. Als je het vinyl nog hebt, dan kun je die vanaf nu veilig in een lijstje doen en deze cd snel opzetten. Voor de rest is dit album, als je het nog niet hebt, zeker een aanrader.

Label: EMI Records Releasedatum: 4 juni 2007