DVD: Wolf Creek

Er zijn maar weinig genres waar het publiek niet maalt om een originele omlijsting. Zo'n beetje alle slashers draaien om een groepje tieners dat óf onderweg is naar een vakantiebestemming óf ergens op een afgelegen lokatie vakantie viert. Zo ook in het Australische Wolf Creek, waarin een tweetal Britse meisjes en een Australische jongen een roadtrip maken door de outback. Volgens de hoes is deze horrorfilm gebaseerd op een waargebeurd verhaal, dus dat biedt de mogelijkheid voor extra diepte in het script. De film heeft echter nooit in de Nederlandse bioscoop gedraaid en is pas sinds kort op dvd verkrijgbaar.

Een drietal rugzaktoeristen besluit met een oud barrel de wildernis in te gaan. Het eerste reisdoel is Wolf Creek, een geïsoleerde lokatie waar ooit een grote meteoriet insloeg. Ter plekke blijkt dat de krater een gekke invloed heeft op hun elektrische apparatuur en niet veel later kapt hun auto er ook nog eens mee. Het lijkt erop dat ze de nacht moeten doorbrengen in hun auto, tot een local zijn hulp komt aanbieden. In eerste instantie zijn de drie dolblij met de onverwachte hulp, maar al snel blijkt de man wel erg excentriek te zijn. Ze mogen bij zijn garage overnachten, maar als één van de dames 's nachts wakker wordt, blijken haar medereizigers verdwenen te zijn. Het wordt haar al snel duidelijk dat de vriendelijke man hele kwade plannen heeft met de argeloze jongeren.

Van redding naar nachtmerrie
Wolf Creek lijkt in de eerste minuten al direct af te stevenen op een dertien-in-een-dozijn-horror. We zien drank, een beetje seks en een hoop geschreeuw en alles wijst erop dat we binnen de kortste keren getuige zijn van een ziek kat-en-muis-spelletje. Niets is echter minder waar, want voordat de film echt op gang komt zijn we zo een drie kwartier verder. Die tijd wordt gebruikt voor een paar weinig betekenende uitstapjes en veel prachtige beelden van een wijds Australië. Pas na ruim een uur, we hebben dan al kennis gemaakt met de 'vriendelijke' redder, begint de film pas echt vaart te krijgen. Op een bijzonder originele manier worden de slachtoffers geconfronteerd met hun lot, waarbij er zo nu en dan bijzonder pijnlijke beelden voorbij komen. Daarnaast voel je je als kijker tamelijk betrokken bij de slachtoffers en kun je bijna de pijn meevoelen. Qua acteerwerk weten vooral de beide dames -in vergelijking met andere films uit het genre- een goede rol neer te zetten.

De op de hoes vermelde 'gebaseerd op waargebeurde feiten' mag dan theoretisch gezien wel kloppen, toch geeft het een verkeerde voorstelling van zaken. De film is namelijk gebaseerd op de 'Backpacker Murders', waarvan wel duidelijk is dát er backpackers op gruwelijke wijze werden vermoord, maar niet hoe de slachtoffers aan hun einde kwamen. De makers van Wolf Creek hebben dit gegeven wel als uitgangspunt genomen voor de film, maar het gaat daarbij vooral om lokatie en afloop. Jammer genoeg bevat de dvd geen extra's over de 'Backpacker Murders' waarop de film is gebaseerd. Op de Amerikaanse HD-DVD is er wél een dergelijke feature op de release te vinden.

Zeker niet het onderste uit de kan
Wolf Creek is een originele horrorfilm, met een aantal interessante scènes voor de liefhebber van het genre. Het is alleen jammer dat de film flink veel tijd nodig heeft om op gang te komen en dat de release maar weinig extra's kent. De Nederlandse release heeft namelijk alleen maar een aantal trailers aan boord. Ondanks de kale release en de langzame opbouw van het verhaal kent Wolf Creek zeker de nodige originele en boeiende elementen. Wat dat betreft is de film zeker het bekijken waard.

Label: Paradiso Home Entertainment Releasedatum: 27 juli 2007 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: