CD: Goldenboy - Healing is a team effort

Een lekker punkrockbandje, zoals we er al vele kennen. Het Noorse Goldenboy heeft hun tweede cd uitgebracht, na debuutalbum Right kind of wrong in 2004. Dit album is grotendeels geproduceerd en afgemixt door de gitarist van de band, Jostein. Een discografie bestaande uit slechts twee platen kan niet erg uitgebreid worden genoemd, maar de vier 'goldenboys' zijn al wel sinds 1999 druk aan het touren. Naast een lading shows in thuisland Noorwegen hebben ze vier keer een rondritje gemaakt door Amerika en drie keer door Europa. Volgende tours zijn gepland, dus hou de concertagenda's in de gaten.

Punkrock
De dertien nummers op dit album zijn van goede kwaliteit en zitten strak in elkaar. Ik hoor hier en daar ineens een deuntje dat me aan Weezer doet denken. Ook begin ik spontaan Chelsea Dagger (hitje van The Fratellis) te zingen als het nummer 'There's nothing to see here' ingezet wordt. Gelukkig is die associatie na de intro wel weer verdwenen. Het is wel jammer dat er vrijwel geen potentiële hit op de cd aanwezig is. Het rockt wel flink en de muziek is zeker aangenaam om naar te luisteren, maar dat bijzondere extraatje kan ik niet ontdekken. Wellicht heeft Goldenboy ook gewoon de bedoeling om lekkere punkrock te maken, zonder veel pretenties. In dat geval is het een erg geslaagd plaatje, want ook al blijft er amper een melodietje hangen, het blijft wel lekkere muziek om te draaien.

Lekkere muziek
Zanger Toke heeft een aangename, stabiele stem, die hier en daar wat aanstellerig en jeugdig klinkt, maar dat mag bij dit soort bandjes. De gitaren laten ongeremd van zich horen, maar worden nergens 'edgy', wat ik een beetje een gemis vind. Helaas lijken de nummers ook vrij veel op elkaar, waardoor je nog minder het gevoel hebt naar iets bijzonders te luisteren. Je dondert na elke intro weer in hetzelfde ritme, wat het gevoel geeft van één enorme song. De verschillende nummers missen een duidelijke eigen identiteit. Kortom: lekkere muziek, maar niet meer dan dat. Met hun enorme tour-ervaring zijn ze wellicht live wel erg de moeite waard.

Label: Squash Records Releasedatum: 8 juni 2007 Waardering: