CD: Xavier Rudd - White Moth

Vorig jaar zat Xavier Rudd nog op Lowlands in de kleine Lima tent. Nee, niet stond, maar zat. Hij heeft voor zijn live-optredens namelijk een hele stellage waar talloze instrumenten aan zijn bevestigd, onder andere djembés, didgerido's, gitaren, een stomp box en harmonica's staan er op die manier voor zijn neus. Het is een indrukwekkend fenomeen om naar te kijken en live klinkt het heel erg relaxed. Maar live is hier nu verder even niet ter sprake, Xavier Rudd heeft namelijk weer een nieuw album uit: White Moth

De roots van Rudd, geboren in een kustplaatsje in Australië vlakbij de prima surfspot Bells Beach, klinken duidelijk voort in zijn muziek. Als je surfen en muziek combineert kom je vandaag de dag al snel uit bij Jack Johnson en Ben Harper. En je zou de sfeer van Rudd zijn muziek ook best langs die meetlat kunnen leggen. Rudd versmelt echter nog meer sferen en genres (folk, reggae, rock en wereldmuziek) met elkaar dan Johnson en Harper. De goede man bespeelt ook maar liefst meer dan tien verschillende instrumenten, dus dan komt die mix bijna vanzelf zou je zeggen.
Met dit album zet hij de lijn voort die hij bij 'Food in the Belly' uitstippelde. Zijn platen hebben veelal een relaxte, mañana-mañana sfeer. Low- en midtempo nummers vullen ook hier de plaat. Het album wordt omschreven als Rudds reflectie op de afgelopen jaren waarin hij veel rondgereisd heeft. Tevens probeert hij aandacht te vestigen op de situatie van de Aboriginals in Australië (en dan niet het alcohol- en pornoverbod). De bekende Aboriginal groep Yothu Yindi doet zelfs mee op deze plaat en veel nummers zijn voorzien van mooie didge-geluiden.

White Moth heeft een extra wereldmuziekachtig tintje gekregen, maar opvallend is dat de noten niet overal even zuiver van de cd afspatten. Dat ligt misschien aan zijn ongebruikelijke instrumentarium dat wat dissonant kan klinken, maar echt valse noten op een album zouden met een producer als David Ogilvie niet moeten mogen. Dat naast ons neergelegd heeft Xavier Rudd wel weer een fijne zomerplaat uitgebracht, relaxte muziek voorzien van aparte geluiden en zijn zachte stem. Geen echte topplaat maar wel goede hangmatmuziek, en nu nog een paar weekjes zonnig weer.

Label SonyBMG Datum: 1 juni 2007