CD: Stone Sour - Come What(ever) May Special Edition

WTF, Stone Sour met Come What (ever) May? Die is toch al een hele tijd uit? Jawel, maar deze zomer komt die in verbeterde versie naar je toe. En dan niet zomaar eventjes een mooier hoesje eromheen en twee bonustrackjes erop, nee hoor: zes bonustracks plus een dvd met een concertregistratie uit Moskou en nog drie videoclips erbij. Dat is nog eens een special edition, of toch niet?

De mensen die het werk van Stone Sour kennen weten dat er nogal wat energie uit gaat van de band. Op cd alleen al komen de nummers als een kogel op je af, maar live is het nog intensiever. Recente optredens op Pinkpop, Graspop en in Tivoli bewezen dat weer eens te meer. Het belangrijkste aan deze special edition is dan ook de live-registratie op de dvd. Het concert is opgenomen tijdens de RAMP 2006 Awards in een zaal vol uitzinnige Russen. Wat meteen opvalt is het uitermate scherpe geluid van de opname. Corey Taylor (nog met lang haar) zijn stem knalt er werkelijk uit en de instrumenten staan goed afgesteld. OK, heel soms zit hij er vocaal eventjes naast maar wat wil je met zo'n brulsessie. De beelden zijn dynamisch en snel gemonteerd en dragen de energie die uitgestraald wordt goed over. Het is een intense registratie van een uur. De grootste en twee rustige commerciële hits worden bijgestaan door lekker hard materiaal zoals '30/30-150', 'Hell & Consequences' en het oudere 'Get Inside' en 'Blotter'. Naast het concert bevat de dvd nog drie videoclips, '30/30-150', 'Through Glass' en 'sillyworld'.

De cd is dus ook niet helemaal hetzelfde gebleven, zes bonustracks zijn aan het oeuvre toegevoegd. 'Suffer', 'Fruitcake', 'The Day I Let Go', 'Freeze Dry Seal' en de cover 'Wicked Game' zijn allen de moeite waard. De laatste toevoeging 'Frozen' had de band er wel af kunnen laten. Het is alleen 'spoken word' en is nogal een dooddoener na 17 nummers vol heerlijk energieke klanken. Desalniettemin is dit een prima speciale uitgave, zeker voor degenen die het origineel nog niet hebben.

Label Roadrunner Records Datum: 1 juni 2007