CD: Woordlooiers - Luid en Zuidelijk

Luid en Zuidelijk is de veelzeggende woordspeling en titel van het debuutalbum van de Woordlooiers. Oorpronkelijk uit Rijen, inmiddels gevestigd in het nabij gelegen Tilburg. Het werd ook onderhand tijd voor een debuutalbum, want de MC's Boter en Sein zijn met hun kompanen Basil Kühne (de 'fonky' beatmaster) en DJ Truuks al jaren op elkaar ingespeeld. Zo wonnen de Woordlooiers vijf jaar geleden al de gerenommeerde Wraak Van Brabant en onlangs de SENA Performers Popnl Award, waar ze er met een gedeelde tweede prijs vandoor gingen. Zijn het alleen de woorden die op dit debuut goed met een zachte 'G' gelooid zijn, of hebben we te maken met een degelijk totaalproduct?

'Zachte G-Unit'
Van de dertien tracks op het album is de openingstrack 'Loordwooiers' een feestelijke introductie. De titeltrack (nr. vier) en het daaropvolgende nummer 'Hoe Urban Ben jij?' vormen echter de sleutel om een goede indruk te krijgen waar de Woordlooiers staan binnen de vaderlandse hiphop-cultuur. Zo klinkt ook op het nummer 'Luid en Zuidelijk' een vette 'fonky' beat, waarop het stel zich voorstelt als de 'zachte G-Unit' ('Daar sta je sprakeloos, over die zuidelijke tongval, met die zachte 'g' waar de tong vanuit je mond valt, de beat is zuiver, de rijms vrij duidelijk, maar die flow maakt ook vrij duidelijk zuidelijk')

Geen bling-bling
Luid en Zuidelijk neigt hier en daar qua flows dan ook naar streekgenoot Extince, al hebben de teksten qua inhoud minder attitude. Geen bling-bling dus, eerder wordt de no-nonsense van Opgezwolle doorgetrokken in het al genoemde 'Hoe Urban Ben Jij?' ('Hangt je broek laag genoeg, past die pet er wel bij?') De relaxte funkbeat, samples en live ingespeelde Fender Rhodes orgels doen zelfs denken aan de hippie-hop van De La Soul!

Andere leuke nummers op het evenwichtige album zijn 'Water Bij De Wijn' (melodieuze hip hop-ballad met als thema vriendschap, liefdesrelatie en 'geven en nemen'), en 'Uit het Oog' (over verwaterde vriendschappen) met een zwoele jazzy saxofoon. Fijne afsluiter van het album is het tekstueel sterke 'Wat ga je doen', ft. Eva Jane, over ambities en levensdoelen.

Duidelijk
Het funky geluid op 'Luid en Zuidelijk' staat vaak in schril contrast met de teksten die rechttoe rechtaan, zonder poespas je boxen uit worden geblazen. De beats klinken soms net wat te gecompliceerd om echt makkelijk toegankelijke hits te beloven, maar dat de Woordlooiers met dit album hun eigen plekje binnen de bloeiende nederhop hebben veroverd is zuidelijk.
Ik bedoel: duidelijk!
Met gemak verdienen de heren dan ook ruim drie sterren.

Label: CNR Music Releasedatum: 12 mei 2007