Boek: Victoria Hislop - Het Eiland

Griekse eilanden zijn er legio, maar het eiland ‘Spinalonga’ is voor velen niet bekend. De hoofdpersoon in Het Eiland, Alexis Fielding, gaat op zoek naar haar verleden en dat van haar familie. Hiervoor moet ze terug naar Griekenland, daar waar de roots van haar moeder Sofia liggen. Deze is echter weinig welwillend om over haar verleden te praten en hult het in mysterie. Dit laat Alexis er niet van weerhouden toch op zoek te gaan naar het ware verhaal. Samen met een oude vriend van de familie wordt ze meegevoerd naar Kreta en komt ze meer en meer te weten over wat zich daar heeft afgespeeld. Een verhaal over vier generaties vol tumultueuze ontwikkelingen.

Geschiedenisdocument
Alexis Fielding, woonachtig in Londen, is archeologe. Doordat zij een belangrijke beslissing in haar leven moet nemen, wil ze meer weten over het verleden van haar moeder. Het enige dat deze haar echter wil vertellen is dat ze is grootgebracht in een klein dorpje op Kreta, één van de Griekse eilanden. Hierop besluit Alexis naar Kreta af te reizen om op zoek te gaan. Voor ze vertrekt krijgt ze van haar moeder een brief mee voor ene Fontini, een oude vriendin.
Bij aankomst op het eiland is de betreffende vriendin al snel gevonden en kan Alexis beginnen aan haar zoektocht naar informatie. Alsof het een sinaasappel betreft schilt Fontini stukje voor stukje het omhulsel van het verleden van Sofia af en komt er het verleden van Sofia bloot te liggen.Dat dit niet altijd doordrenkt is geweest van gelukt is een understatement. Sofia's grootmoeder werd verbannen naar Spinalonga, een eiland vlakbij Kreta. Het eiland is bekend/berucht omdat het wordt bevolkt door leprozen, verstoten door de maatschappij. In die tijd heerste er een overweldigende angst voor lepra. Bij haar verbanning laat oma haar twee dochtertjes - Anna en Maria – en haar man achter. Fontini vertelt op indrukwekkende wijze hoe het leven van Sofia verlopen is. Ondertussen breekt de Tweede Wereldoorlog uit en ook Kreta moet vechten voor de vrijheid.

Sofia’s man probeert met man en macht zijn kinderen zo goed mogelijk groot te brengen, zonder Sofia. Maria is een erg rustig kind, maar met Anna is geen land te bezeilen. Anna is vooral bezig met het bereiken van haar ultieme droom; een rijke man huwen en nooit meer te hoeven werken. Dit loopt uiteindelijk uit op een complete ramp voor haar en haar hele familie. Kernwoorden in het leven van het gezin zijn lepra, oorlog, overspel, afgunst, maar ook moed, liefde en vergeving.

Boodschap
Hislop weet door haar manier van schrijven je te betrekken in het verhaal. Je leeft helemaal mee met de personages in het boek en waant je onderdeel van het verhaal. Alsof je zelf meemaakt wat zij meemaken. Een boek dat zeker een aanrader is, niet alleen voor hen die eigen herinneringen aan Kreta hebben. De schrijfster weet met het boek ook een boodschap af te geven die heden ten dage nog even actueel als deze toen was. Dezelfde vooroordelen, afgezet tegen andere ziektes. Een boodschap die bijdraagt aan het succes van dit boek als je het mij vraagt.

Wil je meer over deze schrijfster weten naar aanleiding van deze review; neem dan eens een kijkje op haar website: http://www.victoriahislop.com/. Ook deze ziet er zeer goed uit... net als haar boeken.

Victoria Hislop

Uitgever: Uitgeverij Review ISBN: 9780755309511 Pagina's: 366