Boek: Donjon Zenit - Een gruwelijk huwelijk

SubheaderDe Donjon wordt versierd, er staat een trouwerij gepland. De wachter zal gaan trouwen met de mooie Isis, iets waarvan Herbert eigenlijk de oorzaak is. Sinds de schat is gestolen door een draak en het Marvin en Herbert niet lukt om deze terug te stelen, moet de wachter de Donjon tijdelijk verpanden om de bruidsschat te regelen. Maar doordat Willem van Dattum overal contracten heeft afgesloten is het snel duidelijk dat er groot gevaar dreigt voor de Donjon. Herbert, nu in het bezit van het zwaard van het lot en de mantel van het lot, besluit weg te lopen met Isis en Elyacin. Marvin gaat hen achterna, om zo te voorkomen dat alles in het honderd zal lopen.

Universum
De reeks Donjon is gestart in 1998 door Joann Sfar en Lewis Trondheim. Hun idee was maandelijks een deel uit te geven. De reeks "Donjon" bestaat weer uit meerdere reeksen. De hoofdreeks heeft de naam Zenit, en daarvan is "Een gruwelijk Huwelijk" het vijfde deel. De reeks Ochtendgloren vertelt over de opkomst van de Donjon, Avondschemer vertelt over de ondergang. Daarnaast zijn er nog twee reeksen, te weten Parade en Monsters. De eerste zit tussen de eerste twee albums van Zenit in. Monsters beschrijft een specifiek karakter, en is gesitueerd ergens in het Donjon Universum. Met één boek per maand sinds de start in 1998 zouden er al ruim 100 albums verschenen moeten zijn. Helaas staat de teller nog op achtentwintig, waarvan er vijftien zijn vertaald in het Nederlands.

Subheader
Goed personeel is schaars

Achter de schermen
De serie werd in Nederland eerst uitgegeven door Uitgeverij M, maar deze stopte ermee. In 2005 werd bekend dat Uitgeverij L door zou gaan met deze reeks. Voor de gehele reeks zijn Lewis Trondheim en Joann Sfar verantwoordelijk voor het scenario. Voor het tekenwerk hebben ze echter ook andere tekenaars benaderd. Zo verzorgen ze wel voor een groot deel de tekeningen in de "Zenit-reeks", maar is Christophe Blain hoofdverantwoordelijk voor Ochtendgloren. Kerascoet tekent de laatste reeks, Avondschemer. Larcenet is verantwoordelijk voor de subreeks Parade en voor de reeks Monsters schuiven steeds andere tekenaars aan. Voor het vijfde album maakten ze gebruik van de tekenkunsten van Boulet.

Subheader
Romantiek kent geen grenzen

Gruwelijk
Het vijfde album heeft lang op zich laten wachten. Tevens leek de verhaallijn al duidelijk te worden doordat de voorgaande reeks en de laatste reeks ook al uitgegeven worden. Maar met dit album wordt het snel duidelijk dat het verhaal via heel veel verschillende wegen die ene bestemming nog moet gaan bereiken. De gebeurtenissen die worden ontketend in dit album zijn enorm, en het zal waarschijnlijk een lange tijd duren voordat het laatste puzzelstukje op zijn plaats ligt. Dit album maakt het lange wachten ruimschoots goed. Voor iemand die de reeks gevolgd heeft en niet meer zeker weet of hij ermee verder wilde gaan door de lange wachttijden is het oordeel duidelijk, ren naar de winkel en stort je weer in het avontuur.

Uitgever: Uitgeverij L ISBN: 9789024520695 Pagina's: 48