CD: Editors - An End Has A Start

Zes juni jongstleden was het afgeladen vol in de Melkweg. Mensen stonden schouder aan schouder en op de balkons waren ook weinig vierkante meters meer beschikbaar. Dit allemaal voor vier jongemannen uit Birmingham die gezamenlijk schuil gaan onder de naam Editors. De succesvolle band heeft met hun debuutalbum 'The Back Room' een grote fanschare verzameld die met spanning op de moeilijke tweede van de band gewacht heeft. Bijna twee jaar heeft het geduurd maar eindelijk is er dan de opvolger: An End Has A Start

Tijdens het concert in de Melkweg waren er echter al genoeg mensen die de nummers uit het blote hoofd meezongen. Iets wat de Editors zelf al hoopten was een paar weken eerder gebeurd, het album was gelekt. Mensen die het album nog niet gehoord hadden konden vrij snel de conclusie trekken dat dit nieuwe geesteskindje van de band in dezelfde lijn ligt als het debuut. Wel zijn er veel meer nummers met behulp van een piano gecomponeerd door Tom Smith. Fans hoeven echter niet bang te zijn voor het 'Keane'-effect, de gitaren hebben nog steeds de overhand.

Vulkanen
Ook qua thematiek blijft de sfeer vlakbij de eerste plaat. Smith kan nog geen afstand doen van dood, verderf en melancholiek, maar ondanks een overwegend grauwe ondertoon loert er bij elk nummer toch hoop om de hoek.
De eerste single 'Smokers Outside The Hospital Doors' is tevens het bombastische aanvangspunt van deze plaat. Dit volle geluid gaat naadloos door in 'An End Has A Start', een track die als een goederentrein doordendert en waar de spanning prachtig vastgehouden wordt. Met 'The Weight Of The World' neemt de band wat gas terug maar weet de sfeer perfect door te trekken. Het nummer wordt gedragen door de lage, donkere zanglijn van Smith. Ook hier is er veel aandacht besteed aan de opbouw, bij elke track wordt de spanningsboog maximaal uitgerekt. Het album staat vol met rokende vulkanen die stuk voor stuk tot een eruptie komen: op goed getimede momenten barsten er apotheoses los waarin alle instrumenten en de zang als een krachtig geheel ontspringen.

Editors hebben met deze plaat zeker progressie geboekt in de kunst van het componeren. Met een uitgebalanceerde produktie en thematiek die dichtbij het duistere en broeierige geluid blijft is de plaat geheel in balans. An End Has A Start kan met gemak wedijveren met de debuutplaat en kent qua kwaliteit soms zelfs betere momenten. Een dijk van een album dat gekoesterd kan worden.

Label Sony BMG Datum: 25 juni 2007 Waardering: