DVD: Gridiron Gang

Gridiron Gang is gebaseerd op de gelijknamige documentaire uit 1993 waarin te zien is hoe de echte Sean Porter een American Football-team van jeugdcriminelen probeert te coachen om ze wat houvast te geven voor een beter leven. Na wat geromantiseerde veranderingen in het script is er dus besloten om er een feature film van te maken.

Team vol delinquenten
Camp Kilpatrick is een jeugddetentiecentrum in Californië. Veelal jongeren die door hun omgeving de verkeerde kant op zijn geduwd en daardoor zwaar in de problemen komen. In Camp Kilpatrick proberen de medewerkers de jonge delinquenten weer op het rechte pad te krijgen en ze een beetje discipline mee te geven. Sean Porter (Dwayne Johnson) is één van deze medewerkers. Met lede ogen ziet hij aan hoe veel van de jongeren die hij heeft proberen te helpen na vrijlating weer terugvallen in hun oude gewoontes en in de ergste gevallen het leven laten. De jongeren weten niet anders en hebben vaak niemand of niets om op terug te vallen. Sean Porter, met hulp van zijn collega Malcolm Moore (Alvin Joiner), besluit daarom om een programma op te starten waarin hij als oud-speler zijn kennis van American football, in sommige landen ook Gridiron Football genoemd, gebruikt om een American Football-team met leden van Camp Kilpatrick te maken. Geen makkelijke opgave door de tegenwerking van het bestuur en American Football-clubs. Maar de grootste opgave zal zijn om de groep criminelen met allerlei verschillende achtergronden bij elkaar te brengen, ze discipline bij te brengen en er een echt hecht team van te maken dat elkaar steunt door dik en dun.

Clichés
Gridiron Gang is zo'n typisch Amerikaanse film zoals bijvoorbeeld Remember the Titans en Coach Carter. De film zit vol clichés en standaard karakters, en je weet al voordat je de film begint te kijken hoe het eindigt. Dat kan heel vervelend zijn, maar toch valt het bij Gridiron Gang best mee. Natuurlijk is het geen briljante film, maar het is gewoon een aardige film om te zien en dan wil je wel door wat clichés heen kijken. De cast heeft met Dwayne Johnson, ook wel bekend als oud-showworstelaar The Rock, een goede hoofdrol. Zijn carrière als succesvol college football-speler - de kans op een plek in de NFL werd hem ontnomen door een rugblessure - komt goed van pas. Hij komt dan ook geloofwaardig over als de soms iets te enthousiaste coach die er veel voor over heeft om de jongeren iets bij te leren. Dwayne wordt bijgestaan door Alvin "Xzibit" Joiner die gelukkig een stuk beter voor de dag komt dan bij zijn vorige pogingen tot serieus acteren. De Gridiron Gang bestaat voor een groot deel uit jongens die nog nooit hebben geacteerd en van wie een aantal ook echt de probleemjeugd is waar deze film over gaat.

Er is vrij weinig aan te merken op de beeld- en geluidskwaliteit. Dat mag uiteraard ook wel met een recente film. De film is netjes ondertiteld in het Nederlands, Engels en nog meer talen mocht je daar behoefte aan hebben. Als extra's staan er op de dvd een audiocommentaar van de schrijver Jeff Maguire en regisseur Phil Joanou en een royaal aanbod van verwijderde scènes. Ook de 'behind the scenes' sectie mag natuurlijk niet ontbreken. Zo krijgen we te zien hoe de jongens een zware, wekenlange 'crash course' American Football moeten afwerken en zijn er twee extra's die zich wat meer richten op de regisseur en de hoofdrolspeler. Als laatste is er de mogelijkheid om de football-scènes te bewonderen in verschillende camerastandpunten. De extra's zijn alleen ondertiteld in het Nederland en Engels.

Label: Sony Pictures Home Entertainment
Releasedatum: 24 juni 2007 Kijkwijzer:
Waardering: Waardering Extra's: