CD: The Beautiful Girls - Ziggurats

Commercieel gezien natuurlijk slim gekozen, die bandnaam, maar bij nader inzien blijkt de band The Beautiful Girls te bestaan uit drie grote harige Australiërs. In 2002 zag hun eerste cd, Morning Sun, het levenslicht. Ondertussen ligt hun vierde album in de winkel: Ziggurats, en is daarmee precies op tijd gekomen voor een mooie, lange, lome zomer.

Blanke Reggae met Pit
Op hun eerste twee albums paste de muziek van The Beautiful Girls perfect in het rijtje Jack Johnson, G. Love, en Donavon Frankenreiter. Op hun derde plaat, We're Already Gone, werd echter meer de nadruk gelegd op de reggae-kanten van de band. Deze lijn volgen ze op Ziggurats, waarbij ze duidelijk zijn geïnspireerd door de witte reggae van The Police en UB40. Ook komen er op deze cd’s wat gastmuzikanten opdraven die onder andere door trompet, didgeridoo en toetsen Ziggurats een stuk voller laten klinken dan het voorgaande werk van The Beautiful Girls.

Het openingsnummer, ‘Royalty’, maakt al meteen duidelijk dat er een andere weg is ingeslagen. Een zware drumbeat en een licht overstuurde gitaar lijken in niets op het akoestische gepingel van de eerste twee platen. Ook het aanstekelijke ‘I Thought About You’ is een stuk sneller dan wat we gewend zijn. In ‘Spanish Town’ wordt dan even de akoestische gitaar uit zijn foedraal gehaald, maar die raakt al snel ondergesneeuwd door vrolijke skatrompetjes. Ziggurats doet continu ergens aan denken, en tegen het eind, bij het goed opgebouwde ‘She’s Evil’, wordt het pas duidelijk wat de grootste inspiratiebron voor zanger Mat McHugh moet zijn geweest. Dit nummer is een onmiskenbaar eerbetoon aan The Police. Opeens valt het ook op hoezeer McHugh's manier van zingen lijkt op die van Sting, maar zijn dunne stem haalt het bij lange na niet bij die van de zanger van het legendarische The Police. Een cover van de Zuid-Afrikaanse zanger Johnny Clegg vormt de afsluiter van Ziggurats. Met het prachtige, minimaal uitgevoerde 'Dela' is de zon definitief onder gegaan.

Weet je nog, de Jack Johnson hype?
Met Ziggurats maken the Beautiful Girls duidelijk dat de Jack Johnson-hype voorbij is. De akoestische gitaar is aan de wilgen gehangen en het tempo ligt wat hoger dan op hun vorige platen. De tien nummers die er op staan zijn echter niet allemaal even spannend om lang boeiend te blijven. Het is een ideale plaat om op het strand van te genieten, samen met een koud biertje en een ondergaande zon. Het is alleen jammer dat de weg die The Girls op Ziggurats zijn ingeslagen muzikaal niet zo beklijft als hun eerdere werk.

Label: Die!Boredom Records Releasedatum: 12 mei 2007