CD: Sebadoh - The Freed Man (reissue)

The Freed Man van Sebadoh stamt uit een tijd dat cassettes nog een functie hadden. Die van je muziek tapen, kopiëren en rondsturen om zo mensen enthousiast te maken. De kwaliteit liet te wensen over, maar het resultaat kon maximaal zijn als je beschikte over een beetje talent en een netwerk. Anno 2007 is dit ondenkbaar geworden. Het gemiddelde beginnende bandje kan je met behulp een van computer beter geproduceerde muziek laten horen. Zie MySpace.

Lou Barlow is nog bassist bij Dinosaur Jr. als hij songs begint te schrijven voor zijn eigen project Sebadoh waar hij samen met Eric Gaffney aan werkt. Bij Dinosaur Jr. kan Barlow zijn ei niet kwijt. In vergelijking met het talent van zijn bandmaat J Mascis is hij een amateur, vindt hij. Sebadoh is zijn uitlaatklep en wordt zijn fulltime band na zijn gedwongen vertrek bij Dinosaur Jr.

The Freed Man van Sebadoh is in 1989 als LP uitgebracht, en is een verzameling van cassetteopnamen uit het tijdperk dat Barlow nog bij Dinosaur Jr. zat. Het kan beschouwd worden als één van de eerste lo-fi albums. Die kwalificatie moet je een beetje kritisch benaderen want het toen 31 'songs' tellende debuutalbum kan het best beschouwd worden als een grap. Lo-fi stond toen nog écht symbool voor low fidelity, krakende en goedkope opnames, geluidsfragmenten, halve songs en andere onluisterbare quatsch (het kindergeblaat in 'Moldy Bread' is het ultieme dieptepunt). Lou Barlow verklaart later dat hij het wel geinig vond om tussen de liedjes door ambientachtige experimenten te stoppen door bijvoorbeeld met een walkman in een supermarkt geluiden op te nemen.
Sebadoh ontwikkelt zich in de jaren negentig tot een talentvolle band met soms prachtige songs. Op The Freed Man zijn hooguit de eerste tekenen hiervan te vinden.

De heruitgave van The Freed Man telt maar liefst 52 tracks waarvan je zeker de helft kunt overslaan. Toch schuilen er tussen de rommel aardig wat fragmenten die het ware talent van Barlow en Gaffney blootleggen. 'Slow to Learn', 'Fire of July' en 'Punch in the Nose' zijn hier voorbeelden van. Voor de rest kan de The Freed Man niet boeien. Voor de diehard lo-fi-fan biedt het wellicht een uitkomst nu het materiaal voor het eerst op cd is uitgebracht.

Label: Domino Releasedatum: 25 juni 2007