CD: Clouseau - Vonken & Vuur

Het is alweer sinds 1984 dat Clouseau zich op de muziekmarkt heeft begeven. Diverse albums kwamen en gingen met als laatste album de cd 'Vonken & Vuur'. Een verzameling van up-tempo nummers met hier en daar een track die neigt naar een ballad. De welbekende zachte g klinkt door alle nummers heen. Het zoetgevooisde geluid van Koen Wouters is heel herkenbaar - zeker voor wie in de jaren tachtig met Clouseau opgroeide.

Volwassenheid
Clouseau timmert al heel wat jaren aan de weg, en met succes. De laatste jaren ben ik ze persoonlijk wat kwijt geraakt, maar met deze cd kwamen ze voor mij weer in beeld. Wat het album echter mist is 'volwassenheid'. De band blijft een beetje hangen in de manier waarop ze al jaren muziek maken. De nummers zitten muzikaal goed in elkaar, maar een echte uitschieter ontbreekt - evenals een verrassing. Alle nummers zijn typisch 'Clouseau'. Op zich is daar niets mis mee; het is immers hun album, maar jammer is het wel. Het album zou naar een hoger level getild worden door wat vernieuwende muziek. Clouseau is hier niet in geslaagd.

En nu?
De CD is lekker om gewoon op de achtergrond aan te zetten, of tijdens een feestje te draaien. Echter, als écht muzikaal hoogstandje kun je beter op zoek gaan naar iets anders. Het is te hopen dat de band met een eventuele volgende CD wél voor een verrassing kan zorgen en met iets geheel nieuws op de proppen komt.
Qua beoordeling komt deze CD niet verder dan 2 sterren. Jammer, want na al die jaren zou de band beter verdienen... maar dan moeten ze toch eerst nog even terug de studio in als je het mij vraagt.

Label: Capitol Releasedatum: 6 april 2007 Waardering:

Tracklist: