DVD: Barnyard

Het lijkt wel alsof de Gekke Koeienziekte is uitgebroken op de boerderij van Barnyard. De dieren van de boerderij zijn duidelijk niet zoals wij ze kennen. De laatste jaren zijn dieren sowieso al niet meer wat ze geweest zijn in de animatiewereld, maar in deze nieuwe film van Paramount wordt het wel erg bont gemaakt.

Op de boerderij van Otis is het een gekke boel. Alle dieren kunnen met elkaar praten, bouwen feestjes en hebben zelfs vergaderingen over het wel en wee op de boerderij. Alleen als er mensen in de buurt zijn, doen alle dieren zoals we van ze gewend zijn. Otis zelf is nogal een feestkoe, iets wat zijn vader, Ben, maar vervelend vindt. Ben is de 'waakhond' van de boerderij en beschermt de kleine dieren tegen coyotes. Als hij op een dag het leven laat terwijl hij de kippen beschermt, moet er een nieuwe leider komen. Omdat er verder geen geschikte kandidaten zijn, kiezen de boerderijdieren voor Otis. Het is voor hem geen makkelijke taak om zijn feestbehoefte te onderdrukken en de dieren van de boerderij te beschermen. Zeker als de coyotes proberen zijn gezag te ondermijnen, wordt het voor Otis 'erop of eronder'.

Barnyard is qua animatie zeker geen hoogvlieger. Er is duidelijk geen moeite gedaan om de boel er een beetje realistisch uit te laten zien. Zowel de boerderij als de dieren zien er een beetje uit als na een foute trip en het is ook vrij merkwaardig dat alle stieren uiers hebben. De makers zal het allemaal worst wezen, want die hebben vooral één doel voor ogen gehad bij deze film: de dierenwereld eens flink op zijn kop zetten. Alhoewel we het allemaal al eens eerder hebben gezien, weten de boerderijdieren vooral in hun interactie met de mensen zeker te verrassen. Het is alleen jammer dat de film een scherp randje mist. Qua humor blijft het vrij netjes en ook de moraal ligt er duimendik bovenop. Alhoewel de stemmen zijn ingesproken door bekende acteurs (onder andere Kevin James van The King of Queens die de stem van Otis heeft ingesproken)
, vallen deze toch een beetje tegen. In Shrek weten Eddie Murphey en Antonio Banderas tenminste echt iets aan hun karakter toe te voegen, maar daar is bij Barnyard geen sprake van.

Qua hoeveelheid extra's valt er zeker niet te klagen bij Barnyard. Zo bevat de dvd twee videoclips, een kijkje achter de schermen bij het inspreken van de stemmen en een erg humorloze feature met de doorgaans zo leuke Kevin James. Daarnaast bevat de schijf een aantal verwijderde scènes en een commentaartrack van de regisseur(s). Deze laatste geeft wel aan dat de makers moeite hadden om een eenduidig publiek aan te spreken, want er is nu niet echt een duidelijke doelgroep. Voor de jongere kijkers bevat de dvd maar weinig leuk materiaal; wat dat betreft kan Paramount beter een voorbeeld nemen aan de releases van Disney.

Barnyard kent een aantal leuke momenten, een paar memorabele quotes en een enkele hilarische scène. Toch komt de film qua animatie en verhaal te kort om een echte topper te zijn. De animatie is vrij onrealistisch en soms zelfs een beetje hoekig. Voor een regenachtige zondagmiddag is Barnyard prima, maar verwacht er niet heel veel van.

Label: Paramount H.E. Releasedatum: 28 juni 2007 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: