CD: Bowling for Soup - The Great Burrito Extortion Case

Het fabuleuze Bowling for Soup is een Amerikaanse band die inmiddels hun negende album uitbrengt: The Great Burrito Extortion Case. De vreemde titel verwijst naar de poging van een man om Taco Bell aan te klagen, door een dode muis in zijn bestelde eten te verstoppen. De cd bevat wel zestien nummers en was het startsein voor de 'Get Happy'-tour, die door Engeland en Amerika gaat. Op 6 juni stonden ze in de Melkweg. De cd ziet er niet zo heel erg spannend uit met goor eten op de cover en een minstens even erge foto van de vier bandleden in bruidsjurken op de achterkant. Je staat dan ook even met je mond vol tanden als je de cd op zet en je een snoezig stemmetje te horen krijgt.

Val Kilmer
Het album bevat geen cd-boekje, maar wel een hele poster. Om al genoemde redenen belandt die poster niet boven mijn bed. Jaret Reddick (zang en gitaar), Erik Chandler (basgitaar en zang), Chris Burney (gitaar en zang) en Gary Wiseman (drums) zijn ervan overtuigd dat ze de vrolijkst klinkende plaat van hun carrière hebben gemaakt. In feite kunnen ze daar best gelijk in hebben. De muziek is vrolijk, grappig en niet snel saai. In de punky popsongs wordt de vaak meerstemmige zang enthousiast begeleid door goed aanwezige drums. Door tempowisselingen en afwisseling in sfeer komen de nummers over als volledige verhaaltjes. 'High School Never Ends' is een van de singles van het album en zit vanaf de eerste draaibeurt in je hoofd, om nooit meer te vertrekken. Die kwaliteit bezitten meer nummers op dit album. Er worden regelmatig bekende namen genoemd in de teksten en Val Kilmer heeft zelfs een heel eigen nummer. Hij was in eerste instantie gevleid door dit gegeven, maar zei vervolgens: "..then I met them".

Loltrapperij
Een van de andere singles is 'I'm Gay', dat met een lekker gitaarwerkje begint. Alleen stopt dit nummer heel abrupt, om plaats te maken voor het volgende nummer, vast een foutje. Het nummer 'Love Sick Stomach Ache' heeft een onweerstaanbaar refreintje, met een bekend deuntje. Het uit de toon vallende 'When We Die' vind ik helaas meteen een tegenvallertje. Het is een serieuzer klinkende ballad en als je net de rest van de cd heb gehoord, heb je daar niet echt zin in. Een nummer als 'Don't Let It Be Love' maakt dat weer helemaal goed. Het eveneens rustige nummer 'If You Came Back To Me' is dan weer wel erg goed te verteren. De bonustracks 'Everyday's A Saturday' en het akoestische 'No Opinion' zijn respectievelijk middelmatig en erg leuk. De combinatie van lekkere drums, fijne gitaren, leuke teksten en de meezingbare zang is toch wel erg geslaagd. Het is geen erg verheven muziek, maar daar is het ook niet voor bedoeld. Gewoon loltrapperij en hier en daar wat onderliggende gedachten.

Label: A&G-Records Releasedatum: 27april 2007 Waardering: