CD: Jennifer Lopez - Como Ama Una Mujer

Mr_Booze stuurde deze review in via de submit, waarvoor onze dank!

Jennifer Lopez is een soort huisbegrip geworden. Eerst bekend voor het grote publiek als actrice daarna als zangeres en toen kwam daar nog bij dat ze als een van de eerste pop-artiesten groot succes had met haar luchtjes en kledinglijnen. Na de overbelichte relatie met Ben Affleck moesten beiden hun carrières weer op de baan brengen. Jennifer Lopez begon snel weer nieuw werk te laten zien. Dat deed ze op acteergebied maar in 2005 ook met het uitbrengen van een album. Daarbij stond manlief Marc Anthony haar bij. Het album kwam niet goed aan bij haar publiek en was naar Jennifers doen een flop. En nu twee jaar verder komt ze uit met haar eerste Spaanse album Como Ama Una Mujer wat betekent "Hoe een vrouw lief heeft". Is het haar dit keer wel gelukt?

Op zoek naar de roots
Als je Jennifers muziekcarrière van de laatste jaren bekijkt, lijkt het wel of ze lijdt aan een identiteitscrisis. Het album This Is Me... Then van 2003 brak met haar voorgangers On The Six en J.Lo want die had niet die leuke mix van Latin-Pop en een tikkeltje R&B maar stond bol van de suikerzoete R&B, samenwerkingen met rappers en hier en daar een hint naar soulmuziek. Ook het album Rebirth dat uitkwam in 2005 was weer alleen maar R&B met wat hippe jazz-invloeden en te glad geproduceerd. Nu heeft Jennifer een totaal andere weg ingeslagen door een Spaans album te maken wat waarschijnlijk door haar huwelijk met Marc Anthony komt. Volgens haarzelf is het haar passie-project, is dit het persoonlijkste project ooit en keert ze weer terug naar roots, namelijk Puerto Rico. Ze is geboren in New York maar haar ouders komen allebei uit Puerto Rico. Dat maakt Jennifer een Nuyorican, wat haar verbinding met Urban muziek en Latin-pop muziek verklaart.

Met passie gezongen
Waar haar vorige albums vooral gebaseerd waren op dancehits gaat dit album muzikaal en qua songteksten gezien verder. Het openingsnummer/eerste single, het midtempo "Que Hiciste" (betekent Wat heb je gedaan?), hakt er lekker in en geeft een goede intro aan de andere Jennifer Lopez die we nog niet kenden. Ze zingt over een verbroken relatie en doet dit overtuigend met een enorme lading passie. Ook de furieuze gitaarsolo wekt een lekker Spaans opzwepend vakantie-gevoel. Na deze eerste single volgt "Me Haces Falta" wat een goede combinatie van elektrische gitaren en het London Symphony Orchestra bevat, die trouwens op veel tracks van dit album voorkomt. Even later op de CD volgt "Te Voy A Querer". Een van de weinige up-tempo nummers van het album, maar het is wel een van de hoogtepunten. Het nummer begint met een sfeervol harmonica deuntje in het begin en gaat verder samen met Jennifers zang en een leuke jambee trommel. Het geeft een beeld van een stel feestende Spanjaarden rond een gezellig kampvuur. Andere noemenswaardige tracks zijn "Tu", "Adios", "Porque Te Marchas" wat de originele versie was van "Can't Believe (This Is Me)" op haar Rebirth album maar hier beter past. En "Por Arriesgarnos", dat samen gezongen wordt met Marc Anthony - die trouwens naast deze track in "Te Voy A Querer" als achtergrondzanger te horen is.

Eindbeoordeling
Het is een goed geproduceerd album; dankzij Latin producers als Julio Reyes, Estefan en manlief Marc Anthony heeft Jennifer Lopez een prachtwerkje afgeleverd. Jennifers stem is mooi gegroeid en je merkt dat haar muziek volwassener en rijper is geworden. Ook de instrumenten die gebruikt zijn op het album zijn gevarieerd met hier en daar wat elektrische gitaarsolo's in "Tu" en "Que Hicste" en de additie van het London Symphony Orchestra in de nummers komt helemaal tot zijn recht. De teksten van de nummers zijn aardig en leuk bedacht. Jennifer wilde graag een balladen-collectie met hier en daar een midtempo nummer, en dat is haar gelukt. Maar daar zit ook meteen het enige nadeel in: bij sommige tracks zoals de titeltrack "Como Ama Una Mujer" en "Amarte Es Todo" slaat de ballade-verveling toe en vooral niet-Spaantaligen zouden hier kunnen afhaken. Wil je lekker je vakantie beginnen dan zou ik deze CD zeker kopen omdat hij je een zomers gevoel geeft.

Label: Epic Releasedatum: 25 maart 2007