Concert: Anathema in Tivoli

In een perfecte wereld zou Anathema minstens in de voetsporen van Radiohead en Pink Floyd zijn getreden. Maar de wereld is verre van ideaal en Anathema zit ondanks een groot potentieel zelfs alweer een aantal jaren zonder platencontract. Een nieuw album kan niet gemaakt worden zonder geld en dus toert Anathema regelmatig langs Nederlandse podia.

In Tivoli is goed te zien waarom Anathema nooit is doorgebroken. Het blijft een band die ondanks de stijlbreuk van tien jaar geleden nog steeds alleen geliefd is bij gothic- en metalfans. De naam Anathema is door hun doommetalverleden besmet en het is dan moeilijk om als band je ervan los te wringen. The Gathering is hetzelfde overkomen.

Harde klanken
Toch is het ook wel begrijpelijk dat Anathema juist in de genoemde subculturen populair is. Live komt het geluid dichter bij de duistere en harde klanken van een metalband dan bij het experimentele rockgeluid van Radiohead. Vanavond grijpt de band uit Liverpool zelfs terug naar Eternity (uit 1996), een album dat door de matige rauwe zang van een toen nog ongeoefende Vincent Cavanagh en heavy gitaren nog als sferische doom beschouwd kan worden. De nadruk ligt echter toch op de periode 1998-2003 plus een aantal veelbelovende nieuwe songs waarvan 'Angels Walk Among Us' de meeste indruk maakt.

Hernieuwde energie
Foutloos speelt de band zeker niet, maar overtuigend is het wel. Wie Anathema de laatste jaren zag spelen (bijv. als voorprogramma van Porcupine Tree), zag een verslagen, futloze band. De hernieuwde energie is blijkbaar gevonden in de feedback van het publiek want dat is niet minder geworden na dat de bands populariteit rond de eeuwwisseling afnam. Tijdens de gevoelige ballad 'One Last Goodbye' wordt er meegezongen en bewondering is er ook voor de vocale prestaties van Lee Douglas die een paar prachtige duetten met Vincent Cavanagh zingt.

Hoogtepunten
De hoogtepunten zijn niet schaars. Tweeluik 'Balance/Closer' van Natural Disaster (het album dat Radiohead na OK Computer had moeten maken) zet de toon met de beklemmende atmosferische rock. 'Judgement', 'Panic' en 'Empty' vallen goed bij de headbangers terwijl 'Temporary Peace' aan het beste van werk van Pink Floyd herinnert. Anathema is nog steeds een relevante band. Ook voor niet-metalfans. Dus laat die nieuwe Radiohead liggen en schaf het aanstaande album van deze Britten aan. Want het zou doodzonde zijn als ze hun instrumenten aan de wilgen hangen.

Locatie: Tivoli Datum: 5 juni 2007 Waardering: