DVD: The Contract

Frank Cordell (Morgan Freeman) is een meedogenloze man. Als oud militair heeft hij bij terugkomst uit Vietnam besloten zijn opgedane ervaring in het veld te gelde te maken. Hij verzamelde een team experts om zich heen en gaat sindsdien als huurmoordenaar door het leven. Zijn nieuwste opdracht is een dubbele moord, op vader en zoon. Zoon wordt keurig voor een aanstormende auto geduwd en nu hoeft alleen vaderlief nog maar even naar de volgende wereld te worden geholpen.

Jammer genoeg voor Frank valt zijn plan in het water wanneer hij door een onoplettende automobilist wordt aangereden. Hij wordt pas wakker in het ziekenhuis, waar de lokale overijverige agent via vingerafdrukken heeft uitgevonden dat Franks legitimatie vals is en dat hij door de FBI wordt gezocht. Einde carrière voor Frank. Zijn kornuiten laten het er echter niet bij zitten en proberen hem tijdens een transport te bevrijden. De reddingsactie mislukt, waardoor de politieauto te water raakt en Frank en zijn begeleider verderop aanspoelen. Daar worden ze gevonden door een tweetal wandelaars, vader Ray Keene (John Cusack) en zoon Chris (Jamie Anderson). De agent weet met zijn laatste adem nog net te vertellen dat ze de gehandboeide Frank uit moeten leveren aan de politie en geeft hen voor de veiligheid nog zijn pistool mee. Het is het begin van een barre tocht door woest terrein, waarbij ze niet alleen weerstand moeten bieden tegen de psychologische spelletjes van Frank, maar ook nog eens zijn schietgrage vriendjes voor moeten blijven, die inmiddels naar Frank op zoek zijn gegaan.

Qua verhaal is The Contract niet echt origineel, maar qua uitwerking weet de film zowel te verrassen als te boeien. Dit komt niet alleen door een paar onverwachte plotwendingen, maar ook zeker doordat de 'goodguys' niet telkens door een wonder worden gered. John Cusack zet op een geloofwaardige manier zijn rol neer, waarbij je je als kijker goed kunt verplaatsen in zijn karakter. Wat zou jij doen als je van een stervende man het advies krijgt om een gevaarlijke crimineel uit te leveren en hem door de bossen mee te sleuren naar de bewoonde wereld? Natuurlijk kent deze Hollywoodproductie ook zijn zwaktes. Zo zijn er een paar korte scènes waarin vader en zoon hevig waardering voor elkaar aan het opbouwen zijn en is het einde iets te zoetsappig. Dat Morgan Freeman een bijzonder sympathieke huurmoordenaar speelt is natuurlijk te verwachten; vader en zoon moeten natuurlijk wel met regelmaat aan het twijfelen worden gebracht over zijn intenties. Toch staat dit The Contract allemaal niet in de weg om gewoon erg vermakelijk te zijn.

Jammer genoeg is de release op dvd vrij kaal. Naast de film staan er alleen maar een paar trailers op de schijf. Zowel beeld als geluid zijn dik in orde. Het is alleen jammer dat een vrij belangrijke scène vrij donker is opgenomen waardoor je niet alles goed kunt volgen. Qua verhaal steekt The Contract goed in elkaar, de film bevat een aantal aardige actiescènes en qua acteerwerk weten John Cusack en Morgan Freeman hun talent goed te gebruiken. Het resultaat is een lekkere wegkijker, waarbij je soms op het verkeerde been wordt gezet. Jammer alleen dat het einde zo typisch Hollywood is.

Label: Bridge Releasedatum: 4 juni 2007 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: n.v.t.