Concert: Toppers in Concert 2007

Het blijkt maar weer eens dat je niet alles moet geloven wat er in de krant staat. Recent nog werd er aandacht geschonken aan het uitsterven van de ordinaire huismus. Mispoes! Afgelopen zaterdag was het namelijk de tweede avond dit jaar dat de Amsterdam ArenA zich vulde met zo'n 54.000 huismusjes, die zich voor de gelegenheid hadden getooid met roze boaatjes, gekke pruikjes, glittershirtjes en lichtgevende zwaaistokjes; denk aan koninginnedag of een vrijgezellenfeest. Helemaal klaar om zich voor die ene keer per jaar helemaal los te maken van hun leventje in de buitenwijken die Youp van 't Hek zo vaak tot onderwerp van zijn spot heeft gemaakt. Buiten het stadion was het al een kippenhok, met duizenden mensen die wel het ordinaire overgenomen hebben van hun helden, maar niet hun humor. Toppers in Concert 2007 kon beginnen. Onder het oog van bekend Nederland, we zagen Marco Borsato (met vrouw en kinderen), Renate Verbaan met liefje Winston Gerschtanowitz, Renate Groenewold, de Gullitjes, feestkonijn Rita Verdonk en misdaadverslaggever John van den Heuvel (had die tenminste ook een alibi), begon het programma om negen uur met een soort maanlanding. Het feest kon beginnen.

Gekke pruik
Eerst even de nuance: natuurlijk zat de ArenA niet vol met alleen maar saaie tutmutsen die zich voor een keertje lieten gaan. Daarmee doe je die honderden gezellige kassameisjes, losbandige studentes en feestende stamgasten tekort. Maar die types die denken dat een gekke pruik feest betekent, waren nou eenmaal wel in de meerderheid. En zeg nou eerlijk, daar moeten de heren Joling, Gordon en Froger het toch ook van hebben? Zij hadden zich in ieder geval al maanden voorbereid op een spectaculaire show die de bezoekers -die voor een plekje op het veld maar liefst zeventig euro moesten neerleggen- zeker drie uurtjes moesten vermaken. Kosten noch moeite werden gespaard om een paar leuke acts vast te leggen, vuurwerk in te kopen en maar liefst 97 liedjes in een tweedelig karaokefestijn samen te doen komen.

Toppers en meer toppers
In een bonte kakofonie van muziek, kleuren en glitter brachten de drie toppers de ene na de andere evergreen ten gehore op het grote podium. Al na drie nummers werden ze daarbij vergezeld door de stokoude Engelbert Humperdinck, die ondanks zijn leeftijd nog een flinke show weggaf en enkele nummers ten gehore bracht. Veel later in het programma kwam een andere krasse knar zijn kunstje nog een keer vertonen. Met veel opsmuk vertrokken de toppers richting de eretribune om daar -met de gouden microfoon in de hand- Lee Towers weg te plukken. Ook hij mocht een aantal van zijn hits aan de ArenA laten horen, waarbij het publiek zijn kunstje beloonde met staande ovatie. De derde gast, winnaar van het succesvolle Talpaprogramma 'Just the two of us' Edwin Evers, kon ook op veel steun van het publiek rekenen. Hij zong niet alleen zijn winnende liedje, maar ook een medley van verschillende oude Nederlandse liedjes.

Voetjes van de vloer
De sfeer zat er dus goed in, al bleef het voor de verplichte pauze nog vrij tam op het veld en de tribunes. Er werd gedanst en gezongen, maar het figuurlijke dak bleef nog op de ArenA zitten. Na de pauze ging de boel pas echt los, toen de heren begonnen aan een kwartiertje Latin. Het legde de basis voor een bijzonder geslaagde avond, waarbij zelfs de doorgewinterde stille genieter uitbundig mee zou zingen. Op een uitzondering na had iedereen in het publiek zijn zitplaats omgetoverd tot een staanplaats en de Arena begon aan zijn laatste uurtje ouderwets swingen. De show werd daarbij vooral getrokken door Joling en Gordon, die hun populaire liedjes afwisselden met duidelijk ingestudeerde valse grappen over elkaar. Froger leek er maar een beetje bij te hangen, zeker doordat hij blijkbaar was aangewezen om de minst swingende liedjes over het publiek uit te storten. Of het aan zijn repetoire lag, of gewoon aan zijn logge presentatie (het leek wel of hij de 25 kilo van Gordon voor een prikkie heeft overgenomen), blijft daarbij in het midden. Als even na middernacht het publiek nog wordt getrakteerd op de alles behalve spontane toegift is iedereen eigenlijk ook wel toe aan een beetje rust. Iedereen heeft gesprongen, gezongen, geschreeuwd en gedanst op hét grootste feestje van het jaar. Een meezingfestijn dat zijn weerga niet kent, en op een uitzondering na, het publiek bijna non-stop heeft vermaakt. Jammer alleen dat de heren vanaf de perstribune op de tweede ring amper zijn te verstaan als ze praten. Op naar de Toppers in Concert 2008, maar als je daar niet op kunt wachten: er zijn voor de concerten van eind deze week nog een aantal kaarten verkrijgbaar.

Locatie: Amsterdam ArenA Datum: 2 juni 2007 Waardering: