DVD: Zwarte Sneeuw

Het Nederlandse drama Zwarte Sneeuw uit 1996 van regisseur Maarten Treurniet is begin dit jaar door de NCRV herhaald op televisie. De twaalfdelige serie, die de doorbraak zou worden van schrijfster/regisseur en actrice Tamar van den Dop, is nu ook uit op een 600 minuten durende digipack van vier dvd's. Blijft de kwaliteitsserie ook op dvd overeind?

dubbelleven
De duistere thriller gaat over de 21-jarige Eva Bender (Tamar van den Dop), die als au pair werkt in Frankrijk. Op dezelfde dag dat ze toevallig kennis maakt met de Nederlandse Tessa (Ariane Schluter) komen haar ouders langs. Ze zijn nerveus. Het blijkt dat ze willen scheiden. De volgende ochtend krijgt Eva te horen dat ze op weg naar huis een ongeluk hebben gehad, waarbij haar moeder (Truus te Selle) overlijdt en haar vader (Tom Jansen) in coma raakt.
Terug in Nederland komt Eva bij het ziekbed van haar vader een mysterieuze dame tegen, die haar vader heel goed blijkt te kennen. Eva komt niet alleen tot de ontdekking dat 'papa' een tweede huis had in Amsterdam, maar ook dat hij daar een geheimzinnig dubbelleven leidde. Stap voor stap ontrafelt ze zijn geheimen, waarbij ze terug naar Frankrijk wordt geleid. Eva reconstrueert de dag waarmee het duistere avontuur begon. Langzaam worden alle gebeurtenissen duidelijk.

droefgeestig
Het scenario van Zwarte Sneeuw werd geschreven door Willem Capteyn en Carel Donck, die eerder al roem vergaarden met de 9 dagen van de gier, maar vooral met De zomer van '45. Het verhaal verloopt wat langzaam, maar springt wel van het ene verrassende feit naar de andere. De kleurrijke, maar toch droefgeestige beelden zijn fraai, al is het beeld op dvd niet anamorf. Ook de onheilspellende muziek van Klaas ten Holt en Bibian Harmsen, die wordt gespeeld door het Metropolo Orkest onder leiding van Dick Bakker, is een daadwerkelijke ondersteuning van het beklemmende verhaal. Toch is de technische kwaliteit op deze dvd-versie niet altijd even briljant, en zijn de dialogen (ondanks de Dolby Digital 5.1) minder scherp te horen.

goede afdronk
Ondanks de niet optimale beeld- en geluidskwaliteit is er inhoudelijk niets op deze psychologische thriller aan te merken. Het indringende spel van actrice Tamar van den Dop in deze serie zou ze een jaar later herhalen in de film Karakter (1997). De box van Zwarte Sneeuw, met op iedere dvd drie afleveringen van vijftig minuten, bevat naast het overzichtelijke menu geen extra's. Maar een karaktervolle, goede fles wijn heeft ook geen extra's nodig. Een goede afdronk volstaat. En dat geldt ondanks het melancholische verhaal ook voor deze release van Zwarte Sneeuw.

Label: Just Entertainment Releasedatum: 7 april 2007 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: n.v.t.