CD: Manic Street Preachers - Send Away the Tigers

De Manic Street Preachers zijn de laatste jaren een beetje uit beeld geraakt. De twee vorige albums, Know Your Enemy en Lifeblood, konden mede door de breuk met hun stevige rockverleden niet aan de verwachtingen voldoen. Je zou juist verwachten dat een politieke band als de MSP juist een tandje harder gaat in tijden gedomineerd door Bush en Blair.

Niet dat de Manics niet politiek meer zouden zijn. In tegendeel, maar om een cliché te gebruiken: 'de overtuiging is zoek'. Dan is het meestal tijd voor sabbatical, die twee van de drie Welshmen dan ook op een creatieve manier hebben benut. Nicky Wire en James Dean Bradfield brachten beiden vorig jaar een soloalbum uit.

Vlijmscherpe gitaren
Of het nu aan die pauze ligt of niet, op Send Away the Tigers hervinden de predikanten zich op een sublieme manier. Zelf omschrijven ze het nieuwe album als een mix van Generation Terrorists en Everything Must Go. Dat is natuurlijk een makkelijke lokker voor verloren gewaande fans, je nieuwe schijf in verband brengen met twee van je meest populaire albums. Toch kun je Send Away the Tigers zien als een terugkeer van hun oergeluid. Vlijmscherpe gitaren heersen in iedere song zoals dat gebruikelijk was in het begin van de jaren negentig. Het levert prachtig werk op: 'Imperial Bodybags', 'Rendition' en 'Underdogs' knallen als de songs uit het Richy James Edwards-tijdperk. Maar de popsong wordt ook nog steeds gemaakt.

Opgewekt
'Your Love Alone is Not Enough', een duet met Cardigans-zangeres Nina Persson, klinkt heerlijk opgewekt en is rijp voor menig hitlijst. De keyboards zijn ergens op de achtergrond beland, als ze niet zijn verbannen. 'The Second Great Depression' komt nog het dichtst in de buurt van de lome sound van de laatste jaren. Opvullers zijn niet te vinden. Alleen de verstopte bonuscover 'Working Class Hero' (John Lennon, ergens in de pre-historie) is 'leuk maar niet meer dan dat'.

De Manic Street Preachers zijn helemaal terug. Alles klopt: overtuiging, de songs, de uitstraling, de toon. Send Away the Tigers is het beste Manicsalbum in tien jaar, van een band die we nog lang niet bij het vuilnis hoeven te zetten.

Label: Sony/BMG Releasedatum: 7 mei 2007