Boek: Kim Harrison - Heksen & Demonen

In Engelstalig fantasyland is het genre waarin Kim Harrisons boeken zich bevinden enorm populair. Het heeft de laatste jaren een enorme groeispurt gehad. Talloze debuten met kick-ass heldinnen vinden hun weg naar de boekhandels. Maar helaas blijkt de Nederlandse markt minder makkelijk te veroveren. Of je het nu urban fantasy noemt, dark fantasy of dark chick fantasy (alhoewel auteurs zelf vaak wat minder blij zijn met de 'chick'-toevoeging), het draait meestal om hetzelfde: een stoere, gekwelde heldin die vooral met rust gelaten wil worden, maar zo af en toe in een netelige positie komt, omdat de wereld het op haar gemunt heeft. Uiteraard krijgt ze een paar tikken, maar blijft ze verder grotendeels overeind, inclusief pas verworven gespierde, mannelijke sidekick. En oh ja, ze redt ook de wereld.

Rachel & vrienden
Kim Harrison bedacht het hoofdpersonage Rachel Morgan, een witte heks. Rachel neemt uit pure wanhoop ontslag bij haar huidige werkgever, maar weet dat dat not-done is. Men neemt geen ontslag bij deze werkgever, men is in dienst tot het bittere einde. Indien nodig wordt dat einde wat vervroegd. Daar heeft Rachel dus ook last van. Toch besluit ze het erop te wagen en samen met Ivy, een levende vampier, en Jenks, een pixie (vertaald met huiself, maar dat is Jenks-onwaardig) zet ze een bedrijfje op. Ivy weet een bedrijfspand/kerk te vinden, met allerlei handige bijkomstigheden, zoals de heilige grond waarop het gebouwd is, de zolder vol magieboeken en de reusachtige keuken (men moet op hetzelfde moment kunnen koken en spreuken brouwen). Als het trio gaandeweg met de machtige zakenman en drugsdealer Trent Kalamack in aanraking komt, beginnen de problemen pas echt. Dat Rachel met behulp van een handleiding moet voorkomen dat ze de lust en honger van haar huisgenoot Ivy wekt, is dan ineens wat minder belangrijk.

Humor, actie en mysterie
Harrison heeft met haar boeken de juiste snaar geraakt. Heksen & Demonen is een goede combinatie van humor, actie en mysterie. De hoofdpersonen zijn goed uitgewerkt, waarbij Jenks helemaal de show steelt. Rachel zelf is niet de ideale heldin. Ze maakt fouten en is zich bewust van haar tekortkomingen. Het genre waarin dit boek zich bevindt, is niet het meest verheven genre, maar deze boeken zijn de moeite waard, want het is de ultieme ontspanning. Het is geweldig om lekker de achtbaan van het leven van de heldin volgen, zo vanuit je luie stoel. Emoties vliegen in het rond en actie is nonstop. Kim Harrison schreef in deze reeks over Rachel Morgan inmiddels vijf boeken, waarvan Luitingh Fantasy nu de eerste heeft vertaald; een voorzichtige poging om de Nederlandse lezer toch kennis te laten maken met dit genre. Eerdere pogingen met de Anita Blake-boeken en Merry Gentry-boeken van Laurell K. Hamilton liepen uit op een halverwege gestaakte serie (van beide series zijn slechts de eerste twee boeken uitgebracht). En dat terwijl de oermoeder van de dark fantasy, Anne Rice, altijd redelijk succesvol is geweest, zelfs in Nederland. Harrisons wereld zit dermate goed in elkaar en is voldoende origineel om een goede kans te maken. Begin juni kunnen we het tweede deel, Heksen & Ondoden, al verwachten.

Uitgever: Luitingh Fantasy ISBN: 978 90 245 5677 9 Pagina's: 414