DVD: Rebecca

Na talloze successen als The Lady Vanishes (1938) en The 39 Steps (1935) verruilde Alfred Hitchcock zijn geboorteland voor de heuvels van Hollywood. De eerste film die de Britse 'master of suspense' daar maakte was Rebecca (1940), in samenwerking met de gevreesde producer David O. Selznick. De man die al eerder grote films produceerde zoals Gone With The Wind (1939) stond bekend als een enorme bemoeial, vaak verving hij de regisseur of wijzigde het script als het hem niet beviel. Rebecca zou dan ook meteen de laatste samenwerking tussen de twee eigenwijze filmlegendes zijn, maar zonder succes was het niet.

Psychologisch drama
Rebecca, dat werd genomineerd voor maar liefst elf Oscars waarvan het de Best Picture en Best Cinematography Oscar won, is veel meer een psychologisch drama dan een echte thriller zoals je misschien zou verwachten van Hitchcock. Dat wil echter niet zeggen dat er totaal geen spanning is, maar dat zit hem vooral in het verhaal, en niet in de fysieke actie. Het verhaal, gebaseerd op het gelijknamige boek van Daphne Du Maurier, gaat over de steenrijke weduwnaar Maxim de Winter (Laurence Olivier) en zijn nieuwe vrouw (Joan Fontaine). De nieuwe Mrs. de Winter moet zijn oude, verdronken geliefde Rebecca doen vergeten. Fontaines karakter zouden de Amerikanen omschrijven als 'cute', maar ze lijkt in het niets te vallen met de beeldschone, door iedereen aanbeden Rebecca. De dood van de vroegere Mrs. de Winter lijkt echter mysterieuzer dan iedereen denkt, en ook Rebecca zelf blijkt niet de vrouw te zijn zoals iedereen haar zag.

Vooral de gouvernante (mevrouw Danvers) van het domein Manderley, eigendom van de familie de Winter, kan de komst van een nieuwe vrouw niet verkroppen, ze was namelijk verliefd op haar vroegere bazin. Natuurlijk komt de lesbische affectie niet duidelijk naar voren in de film, dan zou het immers nooit het witte doek hebben gehaald, maar ondanks de beroepscodes en bemoeizuchtige producers en sterren, wist Hitchcock toch zijn stempel op de film te drukken.

Klassieker
Natuurlijk zit het verhaal goed in elkaar, en vooral Joan Fontaine speelt één van haar beste rollen in haar carrière, maar het is toch uiteindelijk die typische Hitchockiaanse sfeer dat van Rebecca een meesterwerk maakt. De eenzaamheid van de jonge vrouw in het enorme huis, dat een beetje doet denken aan Citizen Kane een jaar later, de psychische druk die mevrouw Danvers op haar legt en het spel van donker en licht zijn de voornaamste elementen die Rebecca in het rijtje van Vertigo en Rear Window plaatsen.

Des te onbegrijpelijker is dat Dutch Filmworks niet wat meer moeite heeft gedaan om er een waardige dvd-release van te maken. Extra's ontbreken helaas. Er zijn vast andere uitgaven, zij het wat duurder, die de klassieker dat Rebecca is meer recht doen.

Label: Essential Cinema Releasedatum: april 2007 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: n.v.t