CD: The Bees - Octopus

Het Isle of Wight in het zuiden van Engeland was in de jaren 1968, 1969 en 1970 een verzamelplaats voor enkele van de grootste muziekacts op aarde. Jimi Hendrix, Bob Dylan, Miles Davis, Pretty Things, The Who en vele andere grootheden zorgden in de late dagen van augustus voor een stormloop naar het kleine eiland. In 1970 trok het festival zelfs meer bezoekers dan Woodstock het jaar ervoor.
Op datzelfde eiland in het plaatsje Ventnor worden zes jongens aangestoken met het muzikale virus dat na al die tijd nog op het eiland rondwaart. Het virus heeft nog maar weinig mutaties ondergaan en resulteert nog steeds in een vrolijk jaren zestig geluid: The Bees leveren hun derde album af, getiteld Octopus.

In het huidige Britse muziekklimaat passen The Bees eigenlijk totaal niet, ze passen eigenlijk zelfs helemaal niet bij Engeland! Bij deze band zou je paspoorten verwachen die zijn uitgegeven in Californië, Jamaica, Caraïben of Australië. Zon, zee, strand, cocktails, steelbands en palmbomen zijn de referenties, geen grauwe gebouwen, fish and chips en kraagloze pints. De heren passen zich in ieder geval wel een beetje aan bij de stijl die ze oproepen: wat dreads of rommelig lang haar, een muts, baard of petje zorgen nog voor een backpackerlook die in ieder geval beter past op andere eilanden dan Groot-Brittannië.

De muziek is nogal lastig in een hokje te plaatsen. Reggae, sixties bluesrock, beachpop worden het strand opgeworpen door de deinende zee en af en toe ploppen jazz en soul ook nog even boven het azuurblauwe water. Trompetten, orgeltjes en relaxte basloopjes creëren een zomers gevoel waar menige zomer-DJ stik jaloers op zou zijn. Een uitbundig dansfeest moet je echter niet verwachten. Dein gewoon rustig mee in je hangmat met je cocktail en parapluutje, schuifel heupwiegend met je blote voeten door het natte zand, steek de barbecue alvast aan of doe gewoon lekker helemaal niks. Dit is er de ideale achtergrondmuziek voor. Mochten er dit jaar weer wat hittegolven aankomen weet ik in ieder geval al wat ik opzet.

Label: Virgin Records Releasedatum: 24 maart 2007