CD: Charlie Dee - Love Your Life

Duizenden baby's in Afrika sterven jaarlijks als gevolg van de hongersnood, ondanks dat er voor iedereen in de wereld meer dan genoeg te eten is. Tientallen mensen komen dagelijks om in het aanhoudende geweld in Irak. En tot overmaat van ramp blijken we door illegale prijsafspraken al jaren te veel voor een biertje te betalen. Ons bestaan op de deze aardkloot is eigenlijk maar een ellendig iets. Maar niet voor positivist Charlie Dée! De Rotterdamse singer-songwriter pleit op haar tweede langspeler Love Your Life voor hoop en optimisme; de liefde overwint.

Natuurlijk is er ook liefdesverdriet. "Cause you broke my heart, ten thousand times. With little loves and little lies. And too much to cry about" zingt ze op Ten Thousand Times. Ook verliest ze de harde realiteit niet uit het oog: "If Neil Young was a soldier now, would we send him into battlefields?". Maar uit alle elf popsongs, in de traditie van vrouwen als Joni Mitchell, spreekt warmte en de liefde voor het leven.

Nu was het veelbelovende debuut Where Do Girls Come From al geen sombere plaat, maar nu is het positivisme ook daadwerkelijk terug te vinden in de muziek. Ten opzichte van het debuut heeft Dée samen met haar band duidelijk gekozen voor de meer up-tempo, rockgeoriënteerde kant. Het blijft nog steeds pop, maar vuriger en met meer bravoure uitgevoerd. Een stap in de goede richting als je het mij vraagt, zo schreef ik begin 2006 over het debuut: "Laten we hopen dat ze met dit debuut op safe wilde spelen en dat ze met het volgende album wat verrassender en experimenteler uit de hoek zal komen."

De uitschieters, zoals de gelijknamige titelsong, bewijzen dat ze de wijze raad heeft opgevolgd. 'Love Your Life' begint dan wel nog met een intieme, overigens prachtige, pianosolo. Maar al snel wordt de piano dwingender, de vocalen luidruchtiger. Er komt zelfs een elektrische gitaar om de hoek kijken, uitmondend in een fenomenale outro. Ondenkbaar op Where Do Girls Come From, maar de opvolger staat gelukkig vol met dit soort momenten.

Charlie Dée is duidelijk gegroeid het afgelopen jaar, met een nog mooiere plaat tot gevolg. 'Omarm het leven' is de boodschap. Met prachtige muziek als op Love Your Life moet dat wel lukken.

Label: Pias Releasedatum: 7 mei 2007 Waardering: