Film: Exiled

Relatief onbekend
Exiled is de nieuwste film van de Hongkongse regisseur Johnny To. To heeft al een aardig palmares opgebouwd met drama/actie films zoals P.T.U. en Election, maar ook voor komedies draait To zijn hand niet om, al zijn die internationaal misschien niet zo bekend. Zijn misdaadfilms zijn bijna allemaal herkenbaar aan de typische stilistische stijl van To waarbij het verhaal in sommige gevallen wel eens te ondergeschikt is. Maar als zijn films slagen dan zijn ze zeker de moeite waard. Ondanks zijn succes in Azië is To hier nog relatief onbekend. Toch was er zelfs dit jaar nog een speciaal plekje ingeruimd voor een gedeelte van zijn oeuvre op Nederlands belangrijkste filmfestival het IFFR. En nu is Exiled dus in de bioscopen; helaas wel een beperkte bioscooprelease.

Laatste opdracht
Twee niet al te koosjer uitziende mannen bellen aan bij de nietsvermoedende bewoonster van het huis. Ze vragen haar of ene Wo aanwezig is. De vrouw beweert de genoemde man niet te kennen en probeert ze weg te sturen. De mannen zijn bepaald niet overtuigd, ze weten immers dat Wo zijn vrouw en kind niet zomaar in de steek laat. Ze wachten, nadat ze het huis ongevraagd doorzocht hebben, rustig af bij het nabij gelegen pleintje. Niet veel later komen er nog twee louche figuren op het plein die ook voor Wo gekomen zijn. De vier mannen zijn overduidelijk met tegengestelde intenties gekomen. Het ene duo om Wo te liquideren en het andere duo om hem te beschermen. De vier man en Wo blijken een gezamenlijke geschiedenis te hebben als onderdanen van maffiabaas Fay. Toen Wo zijn baas echter verraadde kwam hij op diens dodenlijst terecht. Als Wo eindelijk opdaagt, barst er een hevig gevecht los dat uiteindelijk onbeslist eindigt en waarna ze een pauze voor onbepaalde tijd inlassen. De vier mannen worden overgehaald om hun oude makker nog één keer te helpen door een groot geldbedrag voor zijn vrouw en kind te vergaren, en uiteraard niet op legale manieren. Nog één keer de 'glorie' van weleer herhalen.

Stilistisch
Exiled is één van de betere films van Johnny To. Wat vooral opvalt is dat het er weer prachtig stilistisch uitziet. Vuurgevechten met veel slow motion waar meneer Bay en Woo nog een puntje aan kunnen zuigen. Dit alles wordt vooraf gegaan door een spanningsboog zoals Leone die altijd gebruikte in zijn westerns. Dat sommige stukjes echt te belachelijk voor woorden zijn neem je maar voor lief. Het is To vooral om de amusementswaarde te doen en daar slaagt hij zeker in.

Het verhaal is niet bijster bijzonder, maar ook dat is niet altijd even vreemd bij To. Het laatste deel van de film lijkt qua verhaal meer op een verlenging dan op een volwaardig stuk verhaal. Dat het dan wel een amusant deel is, vergoedt veel. De cast van Exiled bestaat grotendeels uit acteurs die To vaker gebruikt. Onder andere: Simon Yam (Once Upon a Time in China), Anthony Wong (Infernal Affairs), Nick Cheung (Election) en Francis Ng (Infernal Affairs II) vertonen hun kunsten. Ze acteren eigenlijk zoals ze wel eens vaker doen; zonder echt ijzersterk spel neer te zetten zijn ze op hun plek in dit soort films. Exiled is zo'n soort speelse film dat je niet te serieus moet nemen, maar gewoon moet kijken zonder een al te kritische blik.

Label: A-Film Releasedatum: 31 mei 2007
Kijkwijzer: Waardering: