CD: Shitdisco - Kingdom of Fear

New Rave is de benaming voor de laatste Britse muzikale aanvalsgolf op het Europese vasteland. Bedacht door bladen als NME, bands die ontdekt worden op sites als MySpace, maar eigenlijk allemaal totaal inwisselbaar zijn, je kent het wel. Zo gaat het de laatste jaren nu eenmaal in de muziekscene in Groot-Brittannië, af en toe wordt er een ander etiket op de dansbare punkrock gezet, maar veel verandert het niet. De nieuwste hype heet Shitdisco, bestaande uit vier Glasgowse kunstacademiestudenten, en verwierf bekendheid door wilde ravefeesten in kleine flats.

Ze lijken maar wat aan te klooien, maar als we zanger Joe Reeves mogen geloven is het wel degelijk een serieuze zaak: "Playing party music for us is rooted in political ideas".
Ze willen de wereld verbeteren, een nobel streven uiteraard, tot je hoort hoe ze dat denken te bereiken: door te feesten. Tekstueel blijft het dan ook bij huist-tuin-en-keuken-filosofie en verwijzingen naar cultschrijvers als Philip K. Dick.

Dat is allemaal niet zo rampzalig wanneer het muzikaal in orde zou zijn, maar ook daar gaat het mis op debuut Kingdom of Fear. De hectische, eclectische punkfunkravedisco werkt even aanstekelijk, zeer dansbaar ook, maar na een tijdje ken je het allemaal wel. Alleen de uitschieters blijven overeind. Zo is single Reactor Party op zich een heerlijk dansbaar nummer, alleen jammer dat bijvoorbeeld Love of Others precies hetzelfde klinkt. Allemaal best aardig, maar originaliteit en diversiteit zijn ver te zoeken.

Vergeleken met andere New Rave bands als Klaxons en The Rapture is er weinig nieuws te beleven. Voor de kwalitatief hoogstaande alternatieve dansmuziek moet je nog steeds bij bands als !!! en LCD Soundsystem zijn, of teruggaan naar de hoogtijdagen van Talking Heads en Gang of Four. Misschien live een sensatie, maar op plaat nogal een teleurstelling. Niet slecht, maar gewoon niet bijzonder genoeg. Gelukkig dan maar dat ze volgende maand drie keer in ons land te bewonderen zijn: 5 mei op het bevrijdingsfestival in Groningen, 6 mei in Paradiso en 27 mei in Ekko.

Reactor Party

Label: Fierce Panda Releasedatum: 16 april 2007 Waardering: