DVD: Paulus de Boskabouter (deel 1)

"Zeg, kennen jullie Paulus al? Paulus de Boskabouter. Waarschijnlijk wel, want hij is oud, en woont al jaren in het woud, die kleine boskabouter." Voor al diegenen die met weemoed terugdenken aan de tune van deze "antieke" kinderserie zijn de avonturen van Paulus de Boskabouter op dvd gezet.

Oorsprong
Paulus de Boskabouter is van oorsprong een creatie van de Nederlandse striptekenaar Jean Dulieu (een pseudoniem van Jan van Oort) die vlak na de Tweede Wereldoorlog de eerste Paulusstrip tekende in Het Vrije Volk. Verder was de vriendelijke, kleine bebaarde vriend te horen in een radiohoorspel van zo'n 10 minuten, vlak voor kinderbedtijd.
In 1967 kwam Paulus de Boskabouter als poppenserie op de Nederlandse televisie. Ook hier werden, net als bij het hoorspel, praktisch alle stemmen ingesproken door Jean Dulieu, die ook de marionetten maakte.

Nieuwe serie
Een aantal jaar later, in 1974, werd opnieuw een poppenserie over Paulus gemaakt. Ditmaal schreef niet Dulieu, maar scenarioschrijver Leen Valkenier de teksten. Deze laatste introduceerde ook een aantal nieuwe karakters in de serie, en liet Elsje Scherjon, Ger Smit en Frans van Dusschoten alle stemmen inspreken. De stem van Van Dusschoten kennen we allemaal van Meneer de Uil uit de sterk gelijkende Fabeltjeskrant, maar ook de andere stemmen leenden zich voor deze poppenserie.

Korte avonturen
In totaal staan er dertig avonturen op de twee dvd's, vijftien afleveringen van zo'n vijf minuten op elk deel. Centraal staat uiteraard Paulus, verdere figuranten zijn onder andere de heks Eucalypta, de uil Oehoeboeroe, de das Gregorius, de raaf Salomo en de kraai Krakras.
De afleveringen vormen allemaal een kort avontuur. De eerste delen gaan over de verlegenheid van Joris het Vispaard (een karakter uit één van Dulieu's boeken) en verder komen natuurlijk de gemene 'loeren' van Eucalypta de heks aan bod. Deze gebeurtenissen beperken zich echter niet altijd tot één aflevering, maar lopen soms door in een volgende. Toch kunnen de kijkertjes na één aflevering tevreden naar bed, om vervolgens met natte haartjes de volgende aflevering de avond erop te kijken.

Knus
De serie op de dvd, die 75 minuten duurt, is natuurlijk wel enigszins gedateerd. Het geluid is in Dolby Digital 2.0, en soms is de uil Oehoeboeroe slecht te verstaan. Dat komt vooral door zijn zwalkende stem en diens wat plechtige, ouderwetse taalgebruik. Het beeld is verder degelijk en "korrelig knus", op het nostalgische af. Veel minder glad dan animatieseries als bijvoorbeeld Bob de Bouwer, die in de trailer wordt getoond. Het menu is overzichtelijk voor kinderen, maar ook een beetje karig: niet meer dan een lijst met de titelloze afleveringen. Er is alleen de optie om de afleveringen achter elkaar af te spelen. Als totaalproduct verdient de dvd dan weer wel een dikke zeven voor de tijdloosheid van Paulus' avonturen, of anders gezegd: drie sterren.

Label: Bridge Entertainment Releasedatum: 3 april 2007 Kijkwijzer:
Waardering film: Waardering extra's: n.v.t