DVD: The Wind that Shakes the Barley

Winnaar van de Gouden Palm op het festival van Cannes 2006: The Wind That Shakes the Barley. De film speelt zich af tijdens de Ierse onafhankelijkheidsoorlog in de jaren '20, en is een internationale co-productie tussen organisaties in Ierland, Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Italië, Spanje en Frankrijk. Regisseur van The Wind That Shakes the Barley is de Brit Ken Loach, die vooral bekend staat om zijn sociaal realistische thema's zoals zijn eerdere politiek geëngageerde films Land and Freedom (over de Spaanse burgeroorlog) en The Navigators (over de privatisering van de spoorwegen). Waait de wind uit diezelfde 'socialistische' hoek ditmaal ook door 'The Barley'?

"Ierland, 1920. Arbeiders vormen een guerrillaleger om weerstand te bieden aan de knokploegen die worden gestuurd om Ierlands roep om onafhankelijkheid in de kiem te smoren. Gedreven door plichtsbesef en liefde voor zijn land geeft Damien zijn carrière als dokter op. Hij voegt zich bij zijn broer Teddy die voor een vrij Ierland strijdt. Wanneer de vrijheidsstrijders de Engelsen op hun knieën dwingen is er eindelijk ruimte voor een wapenstilstand. Ondanks deze schijnbare overwinning breekt er een burgeroorlog uit. Families, die zij aan zij tegen de Engelsen vochten, staan elkaar nu naar het leven. Hun loyaliteit wordt tot het uiterste op de proef gesteld."

Zo luidt de tekst op de achterzijde van de dvd van de bejubelde film. En inderdaad: er is geen woord van gelogen. Alleen is het allemaal wel erg 'gekleurd' weergegeven. Letterlijk en figuurlijk. Letterlijk omdat de film prachtig kleurende overviews van het Ierse landschap laat zien. Groene heuvels omringen het romantische, feeërieke Ierse platteland, wat ook terugkomt in de titel van deze verder zo rauwe film. En figuurlijk omdat het conflict nogal "zwart-wit", of in dit geval beter gezegd: "ongenuanceerd" wordt weergegeven. The Wind That Shakes the Barley kreeg in Engeland dan ook hevige kritiek te verduren, omdat de film anti-Brits zou zijn.

In het grootste deel van de ruim twee uur durende film zijn de Engelsen inderdaad de 'bad guys', terwijl de Ieren als onschuldig Hurling spelende boeren in beeld worden gebracht. Pas tegen het einde van de film, wanneer de Britse regering een vredesvoorstel doet, wordt het drama gecompliceerder en persoonlijker. De twee broers Damien (Cillian Murphy, links op bovenste foto) en Teddy (Padraic Delaney) komen namelijk tegenover elkaar te staan in een conflict dat bijna een eeuw later nog steeds actueel is. Wordt het Britse aanbod aangenomen, of wordt er doorgevochten tot ook Noord-Ierland is bevrijd?

Ondanks de prachtige beelden en het wat trage verloop van de film (Dolby Digital 5.1, formaat 16:9) weet Ken Loach toch op realistische wijze de gruwelijke guerilla in beeld te brengen. Een indringende hoofdrol is dan ook weggelegd voor Cillian Murphy (Breakfast on Pluto), die net als de rest van de veelal Ierse cast erg overtuigend overkomt. De extra's van de dvd bevatten naast de trailer en gesproken commentaar ook nog een informatief interview (lengte: 27 minuten) met Ken Loach, waarin hij zijn visie op de film uit de doeken doet. En of deze film zijn Gouden Palm echt verdiend heeft: is de paus zijn de leden van de IRA katholiek? Ja dus, The Wind That Shakes the Barley is een mooi verfilmde, doch realistische weergave van een oorlog die nu bijna een eeuw later nog steeds niet ten einde is.

Label: A-Film Releasedatum: 22 maart 2007 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: