Film: Next

Het verhaal van Next heeft als inspiratiebron het korte verhaal the Golden Man van de sciencefiction schrijver Philip K. Dick, op wiens verhalen eerder al Abre los Ojos, Bladerunner en Minority Report waren gebaseerd. Niet de minste dus, ik was benieuwd of Nicholas Cage in deze film zijn wanprestatie in het tenenkrommende Ghostrider goed zou maken.

Cage speelt Cris Johnson, in Las Vegas beter bekend als Frank Cadillac, een stand-up waarzegger die zijn publiek vermaakt door de toekomst te voorspellen. Het enige verschil met andere entertainers is dat Cris Johnson de toekomst echt kan zien, hij kan daadwerkelijk twee minuten vooruit kijken. Ook heeft hij visioenen van een schone blonde, gespeeld door Jessica Biel. Hij vindt haar, en slaat vervolgens met haar op de vlucht voor de FBI. Want bij de FBI heeft special agent Callie Ferris (Jullianne Moore) zijn kunsten al snel door, en wil onze held voor haar karretje spannen om een terroristische aanslag te voorkomen.

Next is vooral een actiefilm. Want het feit dat Cris de toekomst kan vertellen wil nog niet zeggen dat we hier te maken hebben met een sciencefiction film. Het lijkt of Cris’ gave de normaalste zaak van de wereld is. Er wordt niet uitgelegd waarom hij dit kan, en dit lijkt ook niemand zich af te vragen. Dit is niet het enige waar de nodige motivatie van ontbreekt, want waarom een groep internationale terroristen een atoombom in hun bezit hebben en daarmee LA willen opblazen, blijft geheel onduidelijk. Alsof het tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld is dat men Amerikaanse steden van de kaart zou willen vegen. Dit zorgt er voor dat het verhaal van Next nogal onlogisch in elkaar zit en erg ongeloofwaardig overkomt. De mogelijke diepgang van het verhaal heeft duidelijk te lijden onder de actie die er in is gestopt. Enige pogingen om de film nog van enige diepgang te voorzien, door er flinterdunne filosofietjes over lotsbestemming in te gooien, mislukken jammerlijk; hiervoor worden de karakters van de hoofdrolspelers onvoldoende uitgediept.

Waar de film wel in slaagt is het laten zien van onvervalste actie. De achtervolgingsscène aan het begin van de film, waarin Nicholas Cage in een glanzende Dodge Charger door de straten van Las Vegas scheurt, zet goed de toon. Spectaculair in beeld gebracht, maar ook erg mooi ingekleurd met motion-blur effecten die rechtstreeks uit Need for Speed gehaald lijken te zijn. Ook het stuk waarin onze held van een helling afholt, terwijl kogels en brokstukken hem om de oren vliegen, is werkelijk subliem.

Nicholas Cage probeert er het beste van te maken, en dat lukt hem nog vrij aardig. Hij is natuurlijk op zijn best als hij een getormenteerde ziel moet spelen, zoals in Leaving Las Vegas. Tegelijk kan Cage als geen ander extreem cool uit de hoek komen (Wild at Heart). In Next probeert hij een beetje van beide. Want dat het leven heus niet makkelijk is als je in de toekomst kan kijken, brengt Cage geloofwaardig in beeld. Het samenspel met love-interest Jessica Biel rammelt echter aan alle kanten, de chemie tussen Cage en Biel ontbreekt volledig. Jullianne Moore hoeft niet erg haar best te doen om haar rol als ijskoude pragmatische FBI agente inhoud te geven en hier slaagt ze dan ook zonder meer in. De terroristen spelen slechts een bijrol in deze film; een echte badguy ontbreekt volledig. Het gemis van echte tegenstander zorgt dat er toch wel een leegte valt in het verhaal, en maakt Next een nogal eenzijdige film.

Next is een middelmatige actiethriller. In het leveren van actie en daarmee de kijker vermaken, slaagt de film zeker. Maar spannend is de film helaas nergens, hoe kan het ook anders, wanneer de toekomst al bekend is?

Label: RCV Releasedatum: 26 april 2007 Kijkwijzer: