CD: Herbert Groenemeyer - 12

ZwölfHerbert Grönemeyer is een in Duitsland zeer bekend zanger en in Nederland redelijk bekend. Met in het verleden een drietal noteringen in de top 40 en redelijk wat airplay op zenders zoals radio 2 horen we toch veel van deze Duitser. Zijn karakteristieke stem zorgt daarbij vaak voor een extra herkenning. Maar we komen hem ook tegen als de componist van enkele liedjes die vertaald zijn in het Nederlands. Zo zong Guus Meeuwis in 2005 met het liedje "De weg" de vertaalde versie van "Der Weg". Het origineel werd door Herbert Grönemeyer in 2002 uitgebracht en was gewijd aan zijn vrouw die in 1999 stierf aan kanker. Naast een zangcarrière heeft deze Duitser overigens ook een filmcarrière. Zo speelde hij de rol van de journalist in de ultieme duikbootfilm "Das Boot".

Zwölf lijkt een verzamelplaat van verschillende muziekstijlen en invloeden. Zo klinkt de opener "Stück vom Himmel" toch vrij orkestraal en zou het goed hebben gepast op een Eurovisiesongfestival, maar dan op een positieve manier. Bij de volgende track "Kopf hoch, tanzen" lijkt Herbert Grönemeyer echter terug te vallen tot de tijd dat synthesizers zeer veel gebruikt werden. Qua tekst en melodie zou het nummer "Spur" het dan juist weer goed doen bij de truckers. Toch bevat dit album zeker ook de eigen sound van Herbert Grönemeyer, zoals we kunnen horen in het nummers "Ich Versteh" en "Zieh deinen Weg".

Herbert

Tekstueel draagt het album flink bij aan verdraagzaamheid en de vraag waarom het toch eigenlijk mis gaat.
quote:
Religionen sind zu schonen
Sie sind für die Moral gemacht
Da ist nicht eine hehre Lehre
Kein Gott hat klüger gedacht
Ist im Vorteil, im Vorteil

Welches Ideal heiligt die Mittel
Wer löscht jetzt den Brand
Legionen von Kreuzrittern
Haben sich blindwütig verrannt
Alles unendlich, warum unendlich, krude Zeit
Goede en passende teksten schrijven is iets waar Herbert Grönemeyer zeer goed in is, dat blijkt wel als je de cd meerdere malen hebt beluisterd. Toch heeft hij in het verleden betere albums afgeleverd. Zoals gezegd wisselt de muziekstijl redelijk veel en komen een aantal nummers over alsof ze voor eind jaren tachtig zijn geschreven. Toch is het album zeker niet onverdienstelijk en is het gewoon een genot om naar zijn teksten te luisteren. Bij onze oosterburen is het album al op 1 binnengekomen.

Label: EMI Releasedatum: 1 maart 2007 Waardering: